در این مقاله معنا و مفهوم تربیت جنسی، ضرورت تربیت و اهداف تربیت جنسی و همچنین آموزش ها و دانستنی های جنسی و راهکارهای تامین و تعدیل غریزه جنسی ازنظر اسلام، مورد بررسی قرار گرفته است. ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺟﻨﺴﻲ ﺗﻨﻬﺎ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺟﻨﺴﻲ ﻳﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﻲﻫﺎﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﻭ ﻳـﺎ ﭘـﺮﻭﺭﺩﻥ ﻭ ﺍﻭﺝ ﺩﺍﺩﻥ ﻏﺮﻳﺰﺓ ﺟﻨﺴﻲ ﻧﻴﺴﺖ و ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻲﺗﻮﺍﻥ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺟﻨﺴﻲ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﻃﻼﻋـﺎﺕ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﺣﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﻨﺴﻲ ﻳـﺎ ﻓـﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺯﻣﻴﻨـﺔ ﺭﺷـﺪ ﻏﺮﻳـﺰﺓ ﺟﻨـﺴﻲ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﺮﺩ. بلکه مقصود از تربیت جنسی ایجاد زمینه ها و موقعیت هایی است که فرد را با ارضاء و هدایت غریزه جنسی و با رفتار جنسی اعتدال آمیز و هماهنگ با هدف خلقت آشنا می سازد؛ بهداشت و سلامت جسمی و روحی او را تامین می کند و زمینه رشد شخصیت فردی، اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی او را به وجود می آورد. او را از انحراف و لغزش جنسی مصون می دارد و سعادت دنیوی و اخروی او را فراهم می آورد.
از مسائل بنیادی تربیت جنسی نوع نگاه به غریزه جنسی است.غریزه جنسی از نظر اسلام امری فطری و طبیعی است و علاقه باطنی زن و مرد به یکدیگر امری پسندیده و نیکو است و هیچ گونه زشتی ندارد. پس باید به آن پاسخی مشروع و سالم داده شود. زیرا بی توجهی و سرکوب آن بسیار زیانبار است. از طرفی غریزه جنسی بسیار نیرومند است و قرآن کریم در آیه ۱۹ سوره نساء به ناتوانی انسان در مقابل غریزه جنسی اشاره کرده است. لذا به مسئله ازدواج امر نموده است. ازدواج با نیاز جنسی، علاقه باطنی زن و مرد، ساختار بدنی و تجهیزات جسمانی و با میل فطری انسان به بقای نسل، هماهنگ و سازگار است و آدمی را از گناه مصون می دارد. بطورکلی اهداف تربیت جنسی از نظر اسلام شامل: پاسخ متعادل به غریزه جنسی، بقاء و حفاظت نسل، لذت و صفای زندگی، ایجاد جامعه سالم است.
آموزش ها و دانستنی های جنس از نظر اسلام:
آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان درباره مسائل جنسی از جمله: بلوغ، احتلام، عادت ماهانه، روابط دختر و پسرهمواره ضرورت داشته، اما در شرایط ویژه جهان معاصر که وسائل برانگیزانده شهوت جنسی در سطح دنیا گسترش یافته و دستیابی به دانستنی های جنسی از طریق رسانه های جمعی و نیز از زبان افراد نامطمئن آسان شده ، این ضرورت به مراتب بیشتر است. ناگفته پیداست شیوه های آموزش باید حکیمانه آگاهانه و با ظرافت و لطافت فروان باشد تا از هر گونه بدآموزی پرهیز شود و پیامی به دنبال نداشته باشد. آموزش های جنسی در قرآن و روایات با بیان آیات الهی و نقل نشانه هایی از عظمت، زیبایی آفرینش و با بیان حلال و حرام با هدایت درهم تنیده شده و رعایت حرمت انسان شده است و از هرگونه بدآموزی برکنار است. لذا پدر و مادر باید در این قالب ها؛ مسائل جنسی را به نوجوانان و جوانان بیاموزند و تنها به ذکر آموزه های جنسی بسنده نکنند. ثانیا" آموزش های جنسی در دین مبین اسلام تدریجی است. یعنی مسائل جنسی مرحله بندی و سطح بندی است و به تدریج برای نوجوانان و جوانان بیان می شود. ثالثا" بیان مسائل جنسی از زبان دین برای این است که مرد و زن با وظایف و تکالیف شرعی خویش آشنا گردند. که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:
۱- پوشاندن اندام جنسی: پوشاندن اندام جنسی حتی از افراد محرم هم ضرورت دارد. و از همان دوران کودکی باید جدی گرفته شود.
۲- استیذان: خانه و محل زندگی، جای آسایش خاطر است و باید از تحریکات جنسی و از هر گونه بدآموزی برکنار باشد و حیا بر آن احاطه داشته باشد. امام صادق (ع) می فرماید: اگر دختر و یا خواهر شخصی ازدواج کرد، او دیگر نمی تواند سر زده به اتاق آنها وارد شود. همچنین می فرماید: افراد بالغ نباید سر زده بر مادر، خواهر، خاله و هر شخص دیگری وارد شوند. و در قرآن کریم هم به کودکان و نوجوانان و جوانان فرمان داده شده که پیش از نماز صبح و در نیمروز وقت استراحت و پس ازشامگاهان چون بخواهند به استراحتگاه پدر وارد شوند باید اجازه بگیرند.
۳- جدا سازی بستر خواب: جدا سازی بستر خواب کودکان به ویژه کودکان ناهم جنس؛ از سن شش سالگی به بعد از جمله راهکارهای موثر در سلامت خانه و خانواده است. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: بستر خواب پسربچه با پسربچه و پسربچه با دختربچه و دختربچه با دختربچه در سن ده سالگی باید از هم جدا باشد. و امام باقر (ع) می فرماید: باید بستر خواب پسربچه ده ساله، را از زن ها جدا کنید. و در روایت دیگری گفته شده که بستر خواب کودکان در شش سالگی از همدیگر، باید جدا باشد.
۴- آموزش عفاف: از نظر اسلام برای پسران و دختران؛ خواندن آموزه های جنسی تحریک زا مانند کتاب، مقاله، داستان و یا تماشای فیلم های جنسی ممنوع و حرام است.
۵- بلوغ دختران و پسران: در اسلام علائم بلوغ شمرده شده و پسران و دختران در این دوران باید با وظایف و تکالیف فردی و اجتماعی خود آشنا شوند.و مسائل طهارت، نجاست، غسل، تیمم، نگاه به محرم و نامحرم، حجاب، نماز و روزه را فرا گیرند. البته سن ۹ سالگی سن بلوغ دختران نسبت به نماز است و درباره روزه سن سیزده سالگی گفته شده مگر اینکه پیش از آن خون حیض ببیند..
۶- مستور بودن آمیزش جنسی: والدین در این خصوص باید مراقبت زیادی نموده؛ بطوریکه در حین عمل زناشوئی، نباید سخنی، صدایی و حرکتی از آنها را فرزندان متوجه شوند و یا حتی نفس پدر و مادر را بشنوند که آثار مخربی در روح و روان فرزندان خواهد داشت.
۷-آمیزش جنس: رضایت مندی زن و شوهر در آمیزش جنسی، عامل افزایش ارتباط، صمیمیت، رافت و موجب کاهش تنش ها و سوء رفتارها و وسیله ای برای افزایش تمرکز حواس و اعتماد به نفس است. در اسلام، اصل آمیزش جنسی امری مبارک ، بالاترین لذت جنسی و دارای اجر و ثواب دانسته شده است. و توصیه شده است که این عمل با صبر و حوصله همراه باشد و با نوازش و کلام دلنشین و ملاعبه و معاشقه همراه باشد، تا با هم به اوج لذت جنسی برسند. و همچنین با موانع شرعی آمیزش جنسی آگاه بوده و با شرایط روانی آمیزش جنسی همانند سلامت بدن و دهان، تمیزی، آراستگی ظاهری، تغذیه مناسب و محل مناسب آگاهی داشته باشند. فیض کاشانی در کتاب الوافی روایات فراوانی را در این موارد ذکر کرده است.
منبع: مقاله تربیت جنسی از منظر فیض کاشانی منتشر شده در پایگاه علمیwww.sid.ir