رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۱:۱۶:۲۰ ۲۰۲۴/۲۸/۰۳     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

hovyatmelikodak

شکل پذیری هویت در نهاد کودکان هر سرزمینی وابسته به آشنایی آنها با هویت ملی و میراث فرهنگی کشورشان است و ادبیات با هویت ملی پیوند نزدیکی دارد. یکی از عرصه های ادبیات، داستانهای کودک است که تاثیر زیادی در شکل گیری هویت ملی کودکان دارند. بهره گیری از قصه و داستان همواره عامل انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاریخ یک نسل به نسل دیگر بوده است و با قصه و داستان نه تنها می توان کودکان را با میراث فرهنگی و آداب جامعه خود آشنا ساخت و قدرت نقادی و خلاقیت ، عادت به تفکر فردی و گروهی، ارتقاء سطح قضاوت از طریق استفاده از ملاکها و معیارها را پرورش داد، بلکه می توان با امنیت فرهنگی، تقویت درونی هویت ملی و عناصر مرتبط با آن در کودکان پرداخت. داستانهای کهن ما منابع غنی و پرباری هستند که به سبب جذابیتهای فراوانشان می توانند متون خوبی برای کار با کودکان باشند، اگر متناسب با سن کودکان بازنویسی شوند و در اختیار آنها قرار گیرند، می توان به کمک آنها کودکان را با هویت ملی، فرهنگ بومی و قوانین اجتماعی آشنا نمود. این آموزشها در صورتی که همراه با بحث و گفت و گو باشد و آنان را وادار به تفکر و اندیشه ورزی کند به مراتب ارزشمندتر و اثر بخش تر خواهد بود. لذا نیازمند بستری مناسب برای پرورش هویت ملی در کودکان هستیم که بتوانیم فهم نوآموزان را وسیعتر و عمیقتر ساخته، مهارت تفکر و استدلال را در آنان تقویت کرده و آنها را قادر به انجام قضاوتهای صحیح تر نماییم. در این راستا می توان برنامه آموزش فلسفه به کودکان را به عنوان روشی مناسب در پرورش هویت ملی مورد توجه قرار داد به این معنا که برنامه درسی مذکور، موقعیتی فراهم می کند تا دانش آموزان سوالهای خود را پیرامون مفاهیم مهم پرسیده و بررسی کنند، تفکر خود را بهبود بخشند، از ایده های دیگران درس گیرند و از این رو خود، دیگران و جهان را بهتر بشناسند، قضاوت کنند که باور داشتن و ارزشگذاری به چه چیزی معقول است و در مقابل فشار همسالان، تبلیغات و شعارهای توخالی رسانه ای مقاومت نمایند.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب