
شیمی یکی از مهمترین علومی است که می تواند نقش مهمی در درک زندگی روزمره داشته باشد. درس شیمی به خاطر وجود مفاهیم انتزاعی در آن، یکی از درسهای بسیار سخت و خشک است که فهمیدن و درک آن برای دانش آموزان دشوار است. تحقیقات نشان داده است که بازی ها می توانند به صورت ابزار آموزشی موثری برای افزایش یادگیری و درک مطلب موضوعات پیچیده، مورد استفاده قرار گیرند. دانش آموزان با دنیای بازی اطلاعات خود را بهتر پردازش می کنند و به معنا و مفهوم درس پی می برند.
بازی کارت سبز: هدف از این بازی این است که دانش آموزان با استفاده از جدول تناوبی حالت اکسایشی اتمها را تعیین کنند.
وسایل مورد نیاز این بازی:
۱- کارتهایی در ابعاد ۴ در ۶ که علامت اختصاری عنصرهای دسته s و p روی آنها نوشته شده.
۲- تعداد زیادی کارت سبز در ابعاد ۳ در ۳ که روی آنها e نوشته شده.
۳- جدول تناوبی.
شیوه بازی: دانش آموزان به گروههای ۴ تا ۵ نفره تقسیم می شوند و به هر دانش آموز ۱۵ کارت سبز داده و حدود ۳۰ کارت سبز نیز روی میز گذاشته می شود. هر کدام از این کارتهای سبز نشان دهنده یک الکترون می باشد. سپس به هر کدام از دانش آموزان به طور تصادفی ۵ کارت که حاوی علامت اختصاری عنصرها می باشند داده می شود. نفر اولی که بازی را شروع می کند به دلخواه یکی از کارتهای خود را رو می کند. او می بایست عنصر را در جدول تناوبی پیدا کرده و تعیین کند وقتی این عنصر یون تشکیل می دهد الکترون از دست می دهد یا دریافت کند. اگر الکترون از دست می دهد، باید به همان تعداد کارت سبز روی میز بگذارد و اگر دریافت می کند به همان تعداد بردارد. نفرهای بعدی نیز به همین ترتیب بازی را ادامه می دهند تا همه کارتها بازی شود. برنده بازی شخصی است که بیشترین تعداد کارت سبز را دارد.