رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۸:۱۱:۵۸ ۲۰۲۵/۱۸/۰۷     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

bazisandali

بازي صندلي ها تکنيک بسيار مناسب براي کنترل خشم و پرخاشگري، کاهش رقابت هاي منفي و موجب افزايش مهارتهاي اجتماعي از جمله حس همکاري در کودکان مي گردد. برخي از کودکان تمايل شديدي به رقابت دارند و به شکل افراطي تمايل به پيروز شدن در رقابت هايشان دارند. افراط در اين ميل باعث ايجاد احساس خشم و حسادت شده و در صورت ناکامي منجر به بروز پرخاشگري شديد در اين کودکان مي گردد. از اين تکنيک همچنين مي توان در مورد کودکاني که تمايل به تکروي و بازي هاي انفرادي دارند استفاده نمود تا اين دو نوع رفتار در آنها کاهش يابد و تمايل به مشارکت و همکاري در آنها افزايش يابد. در واقع به اين دليل که تکروي و تمايل به بازي هاي انفرادي موجب کاهش رشد مهارت هاي اجتماعي مي گردد، اين تکنيک در اصلاح رفتار آنها اهميت پيدا مي کند. بازي با صندلي ها روش جذابي است که کودک را به سمت گروه و مشارکت در فعاليت هاي گروهي متمايل مي کند. ويژگي عمده اين بازي اجراي گروهي آن است.
ابزار مورد نياز: تعدادي صندلي (تعداد شرکت کنندگان بايد يک نفر بيشتر از تعداد صندلي ها باشد). بطور معمول تعداد شرکت کنندگان عدد زوج است و تعداد صندلي فرد است.
شيوه اجراي بازي: ابتدا درمانگر بازي را براي کودکان توضيح مي دهد(فرض بر اين است که ما يک گروه ۸ نفره از کودکان را براي اجراي اين بازي در نظر گرفته ايم).
درمانگر: براي شروع بازي مي خوام به هر کدوم از شما يه شماره بدم. از نفر اول شروع مي کنيم(رو به نفر اول) تو شماره ۱ هستي. من شماره ۱ رو روي اين کاغذ نوشتم و آن رو به لباس تو مي چسبونم. به همين ترتيب درمانگر تا نفر هشتم پيش مي رود و شماره هر کدوم از آنها را روي لباسشان مي چسباند. سپس به بچه ها مي گويد: شما ۸ نفر هستيد اما ما اينجا فقط ۷ تا صندلي داريم. من براي شما آهنگي پخش مي کنم و شما دور صندلي ها مي چرخيد. به محض اين که آهنگ قطع شد شما بايد روي صندلي ها بنشينيد،‌ مراقب باشيد که تعداد صندلي ها از تعداد شما،‌ يکي کمتر است،‌ پس بايد طوري روي صندلي ها قرار بگيريد که جا براي همتون باشه. اگه پس از قطع آهنگ کسي جايي براي نشستن نداشته باشه همه شما بازي رو باختيد. پس طوري به هم کمک کنيد که همه بتونيد در کنار هم روي صندلي ها بنشينيد. سپس بازي شروع مي شود. درمانگر آهنگي را براي بچه ها پخش مي کند و بعد از چند دقيقه آهنگ قطع مي شود و بچه ها بايد همگي روي صندلي ها جا شده باشند در غير اين صورت بازي را باخته اند و تقويتي دريافت نمي کنند. در مرحله بعد درمانگر يکي از صندلي ها را بر مي دارد: حالا شما ۸ نفر بايد بعد از قطع آهنگ روي ۶ عدد صندلي بنشينيد تا برنده شويد. کساني که بلافاصله بعد از قطع آهنگ روي صندلي مي نشينند مي تونن کساني را که جا پيدا نکردند روي پاي خودشون قرار بدهند تا همه نشسته باشند و درمانگر شروع به پخش مجدد آهنگ مي کند. صندلي ها مي توانند به صورت گرد يا به موازات هم چيده شوند. بازي به همين شکل ادامه پيدا مي کند تا تعداد صندلي ها به ۴ عدد برسد. يعني ۴ نفر روي صندلي نشسته باشند و ۴ نفر ديگر را روي پاي خود قرا ردهند،‌ در واقع هيچ کودکي ايستاده نباشد. در اين صورت گروه برنده مي شود و جايزه دريافت مي کند و بازي به پايان مي رسد.
 از ويژگي هاي مثبت اين بازي تحرک زياد مي باشد که منجر به تخليه انرژي کودکان شده و اين بازي را براي کودکان مبتلا به بيش فعالي نيز مناسب مي سازد. همچنين شاد بودن اين بازي است که توام با پخش آهنگ هاي شاد مي باشد. اما خصيصه اصلي اين بازي همانگونه که ذکر شد گروهي بودن آن و تشويق کودک به شرکت در فعاليت گروهي و تلاش جهت حفظ منافع گروه مي باشد که احساس رقابت منفي و پرخاشگري پس از آن را در کودکان کاهش مي دهد.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب