کتاب های واقعیت افزوده، محتوای چند رسانه ای مثل صدا، ویدئو، تصاویر سه بعدی، تصاویر متحرک دوبعدی، انیمیشن، و حتی بازی به کتاب چاپی افزوده می شود و محیطی تعاملی پدید می آورد. نرم افزارهای واقعیت افزوده را می توان روی تلفن همراه و تبلت نصب کرد و با اتصال به اینترنت از آنها در هر زمان و مکانی استفاده کرد. کافی است ابزار دیجیتالی روی صفحات کتاب چاپی گرفته شود تا دنیای خیالی کتاب ها جان گرفته و زنده شود. با این شکل از کتاب، امکانات کتاب الکترونیکی و نیز شکل چاپی کتاب هر دو حفظ شده است. به دلیل جذابیت بیشتر و کاربرد این کتابها در یادگیری و درک، به تولید کتاب های واقعیت افزوده برای کودکان، بیشتر توجه شده است. کتاب های واقعیت افزوده می توانند شیوه جدیدی در داستان گویی ارائه کنند. به این شکل که کودک بتواند داستان را به میل خود تغییر دهد. به طور مثال، در کتاب واقعیت افزوده شنل قرمزی، واکنش کاربر می تواند تعیین کند که شنل قرمزی زودتر به خانه مادربزرگ برسد. تحقیقات نشان داده اند درک کودک از ساختار داستان هنگام خواند کتاب به شکل سنتی و با کتاب واقعیت افزوده متفاوت است. هرچند، در بیان همه جزئیات ساختارداستان این تفاوت دیده نمی شود. به طور مثال، در دو بخش صحنه پردازی و درونمایه تفاوت زیادی دیده نمی شود. در کتاب های واقعیت افزوده درک کودکان از داستان بیشتر است زیرا کودکان بیشتر در فضای داستان قرار می گیرند. تن صدای گوینده، موسیقی و افکت های صوتی در کتاب واقعیت افزوده کمک می کنند که کودک بیشتر در حال و هوای داستان قرار گیرد و حتی اینطور فرض کند که خود آنجاست. همچنین، چون در کتاب واقعیت افزوده تصاویر کتاب متحرک هستند، بهتر می توانند حالات چهره شخصیت های داستان را نشان دهند. بسیاری از کودکان در سال ها ابتدایی نمی توانند به راحتی حالات چهره را در یک تصویر ثابت تشخیص دهند؛ اما وقتی تصویر در حرکت باشد دیگر حرکات شخصیت (به اصطلاح زبان بدن) او کمک می کند تا کودک بهتر حس او را درک کند. مجموعه این عوامل به کودکان کمک می کنند تا احساسات ضمنی شخصیت های داستان را بهتر بیان کنند. بطورکلی کتاب های واقعیت افزوده به تسهیل تبادل اطلاعات میان متن و خواننده، ساخت بهتر معنی، و درنتیجه درک بهتر متن منجرمی شود.