رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۴:۰۰:۲۷ ۲۰۲۴/۰۸/۰۹     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

هدف از مطالعه ریاضی در سیستم و نظام تعلیم و تربیت آموزش تفکر و اندیشیدن است. بنابراین معلمان محیط های یادگیری را به شکلی طراحی می کنند که پاسخگو با نیازهای علمی و ذهنی فراگیران باشد. معلمان اذعان دارند که شیوه های نوین آموزش مبتنی بر بازی در مبحث ریاضی برای دانش آموزان سودمند است. یکی از روش های بازی برای آموزش ریاضی بدین صورت است. در این روش آموزشی از ابزارهای زیر برای جلسات آموزشی استفاده می شود: لیوان کاغذی، تیله های رنگی هم اندازه، حلقه هولاهوپ، توپ پینگ پنگ، سطل متوسط.
جلسه اول: آموزش ضرب دوقلو (۳*۳) با حلقه هولاهوپ
معلم ابتدا ۳ حلقه هولاهوپ را در قسمت جلوی میز دانش آموزان قرار می دهد و سپس از آنها می پرسد که چند حلقه می بینند؟ بچه ها در پاسخ می گویند ۳ حلقه. سپس از آموزان می خواهد که هر چه سریعتر در هر حلقه ۳ نفر قرار بگیرند. دانش آموزان با رعایت احتیاط و بدون اینکه به هم آسیبی بزنند، در حلقه ها قرار می گیرند. سپس معلم مجدد از دانش آموزان می پرسد که چند حلقه در کف کلاس می بینید؟ ۳ حلقه. داخل هر حلقه چند دانش آموزقرار گرفته است؟ ۳ نفر. پس مجموعاً در ۳ حلقه چند دانش آموزقرار گرفته است؟ ۹ نفر.
خب بچه ها پس ما دانش آموزان را دسته بندی کردیم. درسته؟ بله
پس می توانیم بگوییم که هر حلقه یک دسته است؟ بله
بچه ها در هر حلقه تعدادی آموزدانش قرار گرفته است. درسته؟ بله
به این تعداد، مقدار دسته می گوییم.
پس بچه ها می توانیم نتیجه بگیریم ۳ دسته ۳ تایی برابر است با ۹ تا یعنی ۳*۳ برابر است با ۹.
پس زمانی که در ضرب، تعداد دسته ها با مقدار هر دسته برابر باشد، به آن ضرب دوقلو می گوییم.
برای تعمیق یادگیری دانش آموزان، ضرب های ۴*۴؛ ۲*۲ را نیز انجام می دهیم.  
 جلسه دوم: آموزش ضرب دوقلو ۴*۴ با استفاده از توپ پینگ پنگ و سطل
در این جلسه هم ۴ سطل را با فاصله نیم متر از هم در سکوی کلاس قرار دادیم.
دانش آموزان نیز در فاصله ۳ متری از سطل ها قرار گرفتند. سپس از دانش آموزان خواستیم
داخل هر سطل فقط ۴ توپ بیندازند و اگر توپی را بیرون از سطل انداختند هیچ اشکالی
ندارد و می توانند در بازی حضور داشته باشند.
دانش آموزان به نوبت سعی کردند تا داخل سطل ها توپ ها را بیندازند . زمانی که ۴ توپ در
هر سطل قرار گرفت، از دانش آموزان به صورت گروهی سؤالات زیر پرسیده می شود:
بچه ها چند سطل را روی سکوی کلاس می بینید؟ ۴ سطل
 پس یعنی چند تا دسته؟ ۴ دسته
خب داخل هر سطل یا دسته چه تعداد توپ می بینید؟ ۴ توپ
پس ۴ دسته ۴ تایی می شود چند تا؟ ۱۶ تا
در ادامه آموزش، ضربهای ۵*۵؛ ۶*۶؛ ۲*۲ را نیز انجام می دهند تا
دانش آموزان به درک درست و جامع ضربهای دوقلو برسند.
جلسه سوم: آموزش ضرب دوقلو ۵*۵ با استفاده از لیوان کاغذی و تیله های رنگی
دانش آموزان را به ۳ گروه تقسیم کردیم. سپس به هر گروه ۵ لیوان دادیم و از آنها
خواستیم که در هر لیوان ۵ تیله رنگی بیندازند. سپس مثل جلسات قبل سؤالات زیر از آنها
پرسیده شد و جواب دادند.
بچه ها چند لیوان را روی نیمکت تان می بینید؟ ۵ لیوان
پس یعنی چند تا دسته؟ ۵ دسته
خب داخل هر لیوان یا دسته چه تعداد تیله می بینید؟ ۵ تیله
پس ۵ دسته ۵ تایی می شود چند تا؟ ۲۵ تا
 در پایان کلاس یک بار دیگر با هولاهوپ و سطل و توپ ها ضرب های دوقلو را با بچه ها
انجام می دهیم تا از یادگیری دانش آموزان مطمئن شویم.

 

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب