عدم استفاده صحيح از شبکه هاي اجتماعي صدمات جبران ناپذيري چون سوء استفاده جنسي، به خطر افتادن حريم شخصي، از بين رفتن روابط خانوادگي، افزايش خيانت زوجين را در پي داشته باشد. سوء استفاده هاي جنسي در شبکه هاي اجتماعي به تعبيري به روند قرباني شدن اشخاص از نوع جنسي به وسيله ظهور، رشد، توسعه و به تبع آن استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات باز مي گردد که در اشکال مختلف از جمله اذيت و آزار جنسي، اخاذي و پورنوگرافي تجلي مي کند. لذا لازم است که با شناسايي آسيب هاي آن در سطح اجتماعي و خانوادگي با راهکارهايي همانند آموزش، اشتغال زايي، کمک به تشکيل خانواده و نظارت هوشمند از سوء استفاده هاي جنسي در شبکه هاي اجتماعي جلوگيري کرد:
- آموزش: عامل بسياري از جرايم جنسي در فضاي واقعي و در فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي همانند فيس بوک و توييتر ناآگاهي افراد و تربيت جنسي غلط و نيز حساسيت بيش از حد خانواده ها و جامعه در بازگو کردن و شفاف سازي مسائل جنسي براي جوانان است. تربيت جنسي شامل کليه اطلاعاتي است که از دوره هاي اوليه زندگي در جهت رشد متعادل و مناسب غريزه جنسي بايد آموزش داده شود. هدف از تربيت جنسي پرورش، تعديل و جهت دهي است و نه اوج دادن و پروراندن آن. يعني بايد فرزندانمان را طوري تربيت کنيم که تنها در پرتو عشق بتوانند از مسائل جنسي لذت ببرند و اين امر را با تشکيل خانواده تحقق بخشند. در غير اينصورت فرزندان زندگي جنسي بي بند و باري پيدا خواهند کرد. لذا خانواده ها بايد اقدامات زير را انجام دهند.
۱- پيشگيري از بيداري احساس جنسي زودرس: کودکان در مراحل اوليه زندگي فرق بين دختر و پسر را از راه تفاوت لباس، موي سر، پيراهن و بعدها از طريق خصوصيات اخلاقي و نوع رفتارهايشان مي شناسند ولي به تدريج در موقعيت هايي قرار مي گيرند که به طور عمدي يا تصادفي از تفاوت هاي جنسي يکديگر سر در مي آورند. کشف و بيداري اين غريزه اشکالي ندارد، اما نابهنگام بودن آن سبب اشکال مي شود. بررسي هاي علمي نشان داده اند که بيداري نابهنگام جنسي، زمينه ساز بروز پاره اي از هوس هاي نادرست، عادات نامناسب و انحراف آميزي چون حالت خودارضائي، قرار دادن خود در معرض سوء استفاده هاي جنسي است. متاسفانه امروزه والدين انواع و اقسام گوشي ها و تبلت ها را براي فرزندانشان تهيه مي کنند که همگي مجهز به امکاناتي است که شايد بتوان گفت خود از عوامل بيداري زودرس جنسي کودکان و نوجوانان است. در مرحله اول فرد به دليل کنجکاوي و براي کسب اطلاعات به سمت تماشا و استفاده از مطالب جنسي مي رود و اما به مرور به آن عادت مي کند و هر چه بيشتر دريافت مي کند، بيشتر به سمت آن مي رود. در جوامعي مثل ما که معيارهاي محدود کننده در زمينه مسائل جنسي وجود دارد و اطلاعات از طريق صحيح به نوجوانان داده نمي شود، آنان براي کسب اطلاع به سوي راه هاي ديگر مي روند. از جمله مراقبت هايي که خانواده ها بايد داشته باشند تا بيداري نابهنگام جنسي صورت نگيرد اين است که والدين مناسبات جنسي خود را از ديد فرزندان خود، اگرچه خردسال باشند،، دور و محفوظ نگه دارند. پدر و مادر بايد براي فرزندانشان مظهر حجب و حيا باشند. اگر اين ويژگي از سمت آنان رعايت نشود کوکان بي قيد و بند بار مي آيند. ديگر اينکه والدين مراقب باشند که محتواي فيلم ها براي سن فرزندان مناسب باشند. همچنين در مورد مزايا و معايب شبکه هاي اجتماعي، نوجوانان خود را آگاه سازند.
۲- شکل دهي به شخصيت جنسي: يکي از مهمترين ابعاد شخصيتي هر فردي شخصيت جنسي اوست. مسلماً در در جهت گيري شخصيت جنسي کودکان با سوالات جنسيتي مواجه مي شوند که در پاسخ به اين سوالات روند آموزشي بايد تدريجي باشد و نبايد همه جزئيات را يکباره در اختيار آنها قرار داد. پاسخ به اين سوالات بايد کوتاه و ساده و البته صحيح بوده و با خرافات همراه نباشد. از پاسخ هاي بي پرورا هم بايد خودداري شود و متناسب با سن و درک کودک باشد. اغلب والدين در پاسخ به سوالات جنسي کودکان با مشکلاتي نظير شرم و حيا و يا وحشت داشتن از بدآموزي براي کودکان و بالاخره ناآگاهي در شيوه پاسخ دادن به چنين سوالاتي روبرو هستند و اين امر باعث مي شود آنها از پاسخ دادن درست به اين سوالات طفره روند؛ غافل از اينکه فرزندانشان به هر طريق جواب اين سوالات را خواهند يافت که يکي از فراگيرترين اين راه ها، جستجوي پاسخ اين سوالات در فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي است و همين امر مي تواند براي آنها خطرساز باشد و مورد سوء استفاده جنسي قرار گيرند. لذا والدين بايد ضمن اينکه با کودک خود ارتباط برقرار مي کنند با او درباره سوء استفاده هاي جنسي و خطرات فضاي مجازي صحبت کنند و علاوه بر اين، آنها بايد با کودکان خود وقتي که آنلاين هستند زماني را سپري کنند و به آنها درباره مطالب و موارد فضاي مجازي آموزش دهند.
۳- آموزش استفاده صحيح از فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي: خانواده ها بايد فرهنگ استفاده از فضاي مجازي را به فرزندان خود بياموزند به همين دليل نياز است که خودشان ابتدا در اين مورد آموزش ببينند. والدين بايد به کودکان خود گوشزد کنند که شبکه هاي اجتماعي نظير فيس بوک و توييتر مانند ساير ابعاد فضاي مجازي دو بعد مثبت و منفي دارند و اين شبکه ها و اينترنت تنها براي سرگرمي و گذراندن اوقات فراغت نيستند بلکه مي توانند در جهات مثتب نيز کاربرد داشته باشند.
- نقشه مدرسه و دانشگاه در تربيت جنسي و استفاده از شبکه هاي اجتماعي:
۱- برنامه هايي که جنبه فيزيولوژيکي مسائل جنسي را در يک دوره مثلاً يک سال به فرد آموزش دهند.
۲- برنامه هايي که اطلاعات جنسي را در تمام طول مدتي که دانش آموزان به تحصيل اشتغال دارند به تدريج آموزش دهند.
۳- برنامه هايي که تمامي ابعاد عاطفي، هيجاني و ارتباطي مسائل جنسي را با خود به همراه داشته باشند.
۴- برگزاري جلسات آموزشي براي آشنا نمودن و اطلاع رساني به والدين در مورد فناوري هاي جديد.
۵- آگاهي دادن به والدين از خطرات ناشي از پناه بردن کودکان به فضاي مجازي به دليل خلاهاي روحي و عاطفي .
۶- برگزاري کلاس هاي آموزش براي نوجوانان و جوانان در جهت آگاهي دادن در مورد مزايا و معايب فناوري هاي جديد و نحوه استفاده از آنها.
۷- آشنا کردن دانش آموزان با فناوري هاي جديد و خطرات آنها، از طريف کتب درسي