
کودکان با اختلال يادگيري، با مشکلات تحصيلي شناخته مي شوند. شايد به اين دليل ديگر مسائل آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به طوري که علاوه بر مشکلات تحصيلي، اين گروه نارسايي هاي ديگر را نيز تجربه مي کنند، از جمله مي توان به مشکلات هيجاني - اجتماعي اين دانش آموزان اشاره کرد. مشکلات تحصيلي کودکان با اختلال يادگيري با انواع گسترده اي از مشکلات رواني اجتماعي مرتبط مي شود، از جمله ترس از شکست، افسردگي، اضطراب، تنهايي. در واقع اين کودکان، انواع اختلال هاي رفتاري برون نمود و درون نمود را نشان مي دهند که اغلب مي توان توانايي آنان را براي کارکرد موثر در محيط آموزشي محدود کند. کودکان با ناتواني هاي يادگيري بيشتر از کودکان عادي افسردگي، پرخاشگري، اضطراب، تنهايي و احساس طردشدگي از سوي همکلاسي ها و احساس خشم و گيجي در کلاس را تجربه مي کنند. آنان همچنين داراي مهارتهاي اجتماعي ضعيف و خزانه واژگان هيجاني ناکافي هستند و در نتيجه در شناسايي احساسات خود و ديگران مشکل دارند. در اين ميان توانايي تنظيم هيجاني، نقش مهمي در کارکرد و آسيب شناسي مهارتهاي اجتماعي- هيجاني و شناختي دارد. تنظيم هيجان در بردارنده فرايندهاي بيروني و دروني است که از طريق ان افراد هيجانها را براي دست يابي به اهداف مديريت مي کنند. راهبردهاي تنظيم هيجان مي توانند هشيارانه يا ناهشيارانه، خودکار يا تنظيم هيجان نقش مهم و دوگانه اي دارد. در تنظيم هيجان ها، آن چه بيشتر از همه اهيمت دارد، اين است که بتوانيم هيجانهاي بالقوه خطرناک و مخرب را کنترل کنيم. تنظيم هيجان در دوران کودکي داراي اهميتي حياتي است؛ چرا که در طول اين دوره، کودکان بايد درکي از راهبردهاي تنظيم هيجان داشته باشند و ياد بگيرند از آن برا ي مديريت هيجانهاي خود استفاده کنند. مطالعات نشان داده است که کودکان با اختلال يادگيري، تنظيم هيجان پايين تري در مقايسه با کودکان بدون اختلال يادگيري دارند. لذا بايد هوش هيجاني را در اين کودکان تقويت کرد.
هوش هيجاني نوع ديگري از هوش است. اين هوش مشتمل بر شناخت احساسات خويش و استفاده از آن براي اتخاذ تصميم هاي مناسب در زندگي است. توانايي اداره مطلوب خلق و خوي و وضع رواني و کنترل تکانشها است. عاملي است که به هنگام شکست، مهارت اجتماعي يعني خوب تا کردن با مردم و کنترل هيجانات خويش در رابطه با ديگران و توانايي تشويق و هدايت آنان است. معمولاً هيجان از پنج احساس اصلي شادي، غم، خشم، ترس و شرم مشتق مي شود.