
برای ایجاد خلاقیت در کودکان، طراحی وسایل کمک آموزشی مورد نیاز است که پیوسته قابل استفاده باشند و روحیات کودک پیش دبستان را تا سنین بالاتر برای او حفظ نمایند. بدین ترتیب کودک از طریق تکرار و تمرین به مهارتهای لازم برای شکوفایی خلاقیت دست می یابد. زیباشناسی وسایل کمک آموزشی در کنار حفظ ایمنی محصول از نکات مهم در طراحی آن است. طبق اطلاعات به دست آمده سه عامل محیط، وسایل کمک آموزشی و تعاملات رفتاری کودک با افراد در محیط و هنگام بازی بسیار مهم اند و در شکوفایی کودک نقش دارند. پس در طراحی وسایل کمک آموزشی مورد نظر باید کارایی مناسب در زمینه مدلهای پرورش خلاقیت و برانگیختن حس کنجکاوی و انگیزه کودک وجود داشته باشد و با تکیه بر افزایش مهارتها و توانایی کودک، می توان خلاقیت را در وجود کودک حفظ کرد. در زمینه خلاقیت کودکان ضروری است تا اصالت وارد شود، در غیر اینصورت تنها کودک نابغه خواهد توانست به جدیدترینها در جامعه دست یابد. تاکید بر فرآیند خلاق در مقایسه با محصول نهایی خلاق می تواند مفهوم خلاقیت کودکان را پررنگ تر نماید. مسئله اصلی اینجاست که ذهن کودک در سنین پیش از دبستان به صورت منطقی به نتیجه نمی رسد و پیوسته در حل دریافت و تولید داده هاست. در این مرحله جهت دادن والدین یا مربیان به ذهن کودک بسیار مهم است. به این ذهن آزاد با اشیا خنثی می توان جهت داد. بازیها باید گام به گام و از طریق مربیان به کودکان آموزش داده شوند. وسایل کمک آموزشی از طریق برقراری ارتباط با رفتار و محیط می توانند نقشی موثر در بالا بردن انگیزه کودک داشته داشته باشند. در کشور ما ایران، برای کودکان فعال پیش دبستانی تنها گروههای متشکل از جورچین، بازی با بند و کارت حافظه ساخته شده است، که هیچ کدام از جذابیت برخوردار نیستند. حال آن که شناخت دنیای کودکان و همگام سازی اصول فکری پرورش خلاقیت با تصورات کودک کلید اصلی در طراحی وسایل کمک آموزشی است.