رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۱:۲۹:۰۳ ۲۰۲۵/۱۶/۰۷     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

falsafekodak

با در نظر گرفتن اين واقعيت که افراد در دوران بزرگسالي قادر به بالا بردن مهارت هاي فکري خود نيستند، به همان نحو که آموزش رياضيات از دوران کودکي شروع مي شود، آموزش تفکر نيز از خردسالي شروع مي شود. برنامه فلسفه براي کودکان شامل چند عننصر اصلي است که عبارتند از: حلقه کندوکاو، کتاب هاي داستان و معلمان تغيير نقش داده. لیپمن می گوید اگر بخواهیم کودکانمان در آینده به بزرگسالانی اندیشمند تبدیل شوند، باید آنها را تشویق کنیم تا کودکانی اندیشه ورز باشند و برای رسیدن به این هدف باید آنها را به بحث کردن تشویق نماییم. به همین دلیل، بخش مهمی از فلسفه برای کودکان شامل گفت و گوهای اندیشمندانه و شوق انگیز است. برای رسیدن به این هدف، فلسفه برای کودکان در حلقه ای به نام حلقه کندوکاو تشکیل می شود که در این حلقه، بچه ها به صورت دایره وار کنار هم می نشینند و مربی نیز در کنار آنها قرار می گیرد. این شکل نشستن همچنین کمک می کند، بچه ها چشم در چشم به راحتی با یکدیگر صحبت کنند و بر خلاف کلاس های درسی عادی، با همدیگر تبادل نظر کنند. این نوع نشستن باعث می شود شرکت کنندگان بیشتر به صحبت کردن تشویق شوند.
کتاب های درسی به صورت مجموعه داستان است؛ داستان هایی که به گونه ای خاص طراحی شده اند. یکی از ویژگی های این کتاب ها این است که در ذهن کودک سؤال به وجود می آورند و آنها را برای کلاس های این برنامه به کندوکاو ترغیب می کنند. البته کتاب های راهنما و کمک مربی هم در کنار کتاب های داستان موجود است و به مربی کمک می کنند تا بحث های کلاس را به نحو لازم پیش ببرد.
در حلقه کندوکاو، ابتدا قسمتی از داستان توسط کودکان با صدای بلند خوانده می شود. رعایت نوبت مهم است و همه ی بچه ها در خواندن داستان سهیم می شوند. بعد از اتمام قسمت مورد نظر از داستان، مربی از بچه ها به خاطر همکاری در خواندن داستان تشکر می کند و از آنها می خواهد، سؤالات خود را در مورد داستان بپرسند و اگر ابهامی یا نکته ی جالبی برای آنها در داستان وجود دارد، مطرح کنند. سؤالات هریک از بچه ها روی تخته نوشته می شود و نام هر کودک و پاراگراف مربوط به سؤال، جلوی پرسش آن کودک ثبت می شود. مربی به منظور شروع بحث، سؤالی را که برای شروع بحث مورد نظر مناسب تر است، انتخاب می کند. البته مربی فردی آموزش دیده است و از قبل می داند که کلاس را و چگونه باید پیش ببرد. به این ترتیب، بحث کلاس و کندوکاو در حلقه آغاز می شود و مربی به کمک کتاب راهنما و مهارت هايش،‌ تحقيق يا کندوکاو شروع شده را با کمک کودکان پيش مي برد.

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب