رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۱:۴۴:۲۳ ۲۰۲۵/۱۶/۰۷     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

dastanfalsafehkodakan

تاثير شاهکار های ادبی به جای داستان های خود ساخته را در تربيت کودکان نمی توان نادیده گرفت. چنان که داستان های ادبی اول برای خوانندگان این آثار سعه وجودی به همراه دارد ثانيا مفاهيم عميق و ارزشمند تربيتی در صورتی در جامعه گسترش می یابد که ادبيات همسنگ با آن مفاهيم نيز در جامعه وجود داشته باشد. گلستان سعدی به عنوان یکی از این شاهکار های ادبی به شایستگی این نقش را ایفا کرده است. اما گلستان اگرچه اثری تعليمی و تربيتی است ولی برای مخاطب کودك نوشته نشده است. با این حال در بر دارنده مفاهيم، مضامين و اندیشه هایی است که در صورت بازسازی می تواند در آموزش و پرورش کودکان موثر باشد و آنها را با حقيقت زندگی و واقعيت های پيرامون شان آشنا سازد. نحوه این بازسازی می تواند به نثر روان یا نظم باشد که در هر دو صورت، باید برای مخاطب کودك به گونه ای گویا و روشن بازنویسی گردد. نکته دوم آنکه در بازسازی این داستان ها باید ویژگی پایان باز رعایت شود و نتيجه گيری از داستان به کودك واگذار گردد. این ویژگی داستان را برای کودك تامل برانگيز و نشاط آور خواهد کرد. همچنين داستان ها وسيله ای بالقوه برای بحث در حلقه کندوکاو هستد و در حقيقت محتوا و موضوعات مباحثه و مکاشفه را فراهم می کنند. به عبارت دیگر مهمترین ویژگی داستان های فبك آن است که از چنان درون مایه ای برخوردار باشند تا زمينه را برای تفکر و مباحثه انتقادی آماده می کنند. اغلب این داستان ها برگرفته از تجربيات مشترك انسان هاست و از این رو اعضای حلقه چه از نظر عاطفی و چه از نظر تخيلی با آن ارتباط برقرار می کنند. از دیگر ویژگی های این داستان ها قابل فهم بودنشان است. یعنی بعد از مطالعه آن، کودکان می توانند مفهوم و معنای داستان را در فکرشان بازسازی کنند. این نوع داستان ها اغلب بگونه ای طراحی شده اند که می توانند زمينه ی خوبی را برای خيال پردازی و خالقيت گفتاری و دیداری برای اعضای حلقه فراهم کنند. داستان های فبك از انسجام منطقی برخوردارند. هم چنين نتيجه گيری در انتهای این داستان ها به صراحت بيان نمی شود و کودکان بعد از مباحثه درباره ی آن می توانند به نتایج مورد نظر خود دست یابند. علاوه بر این، مزیت دیگر داستان های کالسيك آن است که به علت ریشه داشتن در فرهنگ و ادبيات قدرت تاثيرگذاریی بالایی دارند. یعنی اگر داستان کالسيك از لحاظ فرهنگی و ادبی ارزشمند تلقی شود، کودکان از نظر عاطفی و فکری خود را در مقابل آن متعهد می انگارند و از این رو ممکن است مباحثه فبک را جدی تر دنبال کنند. اما درباره آن که چالش برانگیزترین داستانهای فکری آنهایی هستند که انتهای باز دارند. این نکته در مورد داستانهای کلاسیک قابل تامل است که گرچه ممکن است برخی از داستانهای کلاسیکی که برخوردار از ویژگی های بیان داشته هستند ابتدا یا انتها داشته باشند. این ابتدا و انتها در داستانهای کلاسیک باعث می شوند تا مفاهیم و رویدادها در ذهن مخاطب بیشتر جا بیفتند. به ویژه اگر اثر کلاسیک از پیوستگی خوبی برخوردار باشد. اما در هر صورت باید داستانهای کلاسیک مطابق با سن کودکان بازنویسی شوند تا بتوانند بستر خوبی برای تامین اهداف فبک باشند.

 

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب