
بهترین دوره برای پرورش تفکر، دوران کودکی است و بهترین روش برای آموزش تفکر به کودکان داستان است، زیرا داستان باید شنونده خود را کنجکاو کند و برای ارضاء میل کنجکاویش او را وادار به دنبال کردن درباره ماجراهای داستان کند. در برنامه فلسفه برای کودکان، موضوعاتی که قصد آموزش آن است، در قالب داستان به گونه ای بیان می شود که کودک را وادار به اندیشیدن می کند. باید توجه داشت که در این روش هدف القاء معانی به کودکان نیست بلکه هدف در این برنامه، آموزش چگونگی اندیشیدن به کودک است. محتواي داستان ها در این حیطه، مبتنی بر فرهنگ یک جامعه است که این فرهنگ خود شامل آداب و رسوم، ارزش ها، اعتقادات و تعامل بین افراد یک جامعه است که البته مورد وفاق افراد آن جامعه است. برنامه فلسفه براي کودکان مورد استقبال جوامع دیگر واقع شد و توسط صاحبان اندیشه در این جوامع اجرا شد. یکی از جدي ترین خلل هایی که در حوزه ي فلسفه براي کودک در این جوامع حس می شود، نبود کتاب هاییست که این فرایند را در قالب بومی به مخاطب داخلی معرفی کند. در واقع، جاي خالی کتاب هایی با شاکله ویژگی هاي بومی در این حوزه خالی است.، اما آنچه تاکنون در حوزه فلسفه براي کودک، در این جوامع، از جمله ایران ارائه شده، بیشتر ترجمه یا تعریف ماهیت طرح آموزشی فلسفه براي کودک بوده است که مبتنی بر فرهنگ جامعه ي مولد این برنامه است؛ بنابراین در این حیطه با توجه به آنکه حوزه اي نوپا در کشورمان به حساب می آید، تاکنون کتابی را با ویژگی هاي بومی تجربه نکرده است و آنچه تا امروز شاهد بوده ایم، با وجود قوتی که دست کم برخی آثار در ترجمه داشته اند، طرح بحث با نیاز مخاطب داخلی متناسب نبوده است به گونه اي که برخی مولفه هاي داستانی کتاب هاي ترجمه شده، هیچ سنخیتی با فرهنگ و اجتماع ما ندارند و گاه در این داستان ها شاهد نمود اموري هستیم که در فرهنگ ما به عنوان خط قرمز تعریف شده اند .بر این اساس الزام است براي آموزش برنامه ي فلسفه براي کودکان در کشور به اموري که از ادبیات بومی خود ــ که سرشار از آموزه هاي غنی فرهنگی و دینی است ــ اهتمام ورزیم، زیرا تفکر به صورت انتزاعی اتفاق نمی افتد، بلکه حاصل همزیستی با فرهنگ است. البته باید گفت در برنامه فلسفه براي کودکان، صرفا تلاش در زمینه ي بومی سازي محتواي داستان ها بر مبناي ادبیات بومی، کفایت نمی کند، بلکه الزام است براي عملی نمودن و گسترش این برنامه به امور دیگري ازقبیل آموزش مربیان در این زمینه، ارائه کتاب هاي کار به مربیان و اجرایی کردن آن در سطح کلان در برنامه درسی پرداخته شود.