رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۲:۱۷:۰۷ ۲۰۲۵/۱۷/۰۷     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

amuzeshfal

سال هاست که تدريس دروس نظري در مدارس،‌ وابسته به شيوه متداول سخنراني معلم در کلاس ادامه دارد،‌ عملي که هم براي معلم و هم دانش آموز صرفاً  به عنوان رفع تکليف تلقي مي گردد. سخنراني معمولي ترين روش آموزش است که همه فراگيران را با وجود تفاوت هاي فردي در شرايط يکسان تحت آموزش قرار مي دهد. در اين نوع آموزش فعاليت اصلي کلاس بر عهده معلم است. معلم مطالب را به شاگردان عرضه مي دارد و شاگرد خوب کسي است که بتواند عين مطالب را تحويل دهد. در اين روش زمان لازم براي تبادل فکري يادگيرندگان و بررسي موضوع درسي تخصيص داده نمي شود و به جاي استفاده از روشهاي تدريس فعال که باعث افزايش قدرت تفکر و انديشيدن در دانش آموزان مي شود، بيش از حد بر انباشت ذهن و تقويت حافظه و نيز بر انتقال اطلاعات و معلومات به ذهن يادگيرندگان تاکيد مي شود. لذا دانش آموز از حالت فعال خارج شده و به صورت انفعالي در کلاس هاي درس حضور مي يابد. يکي از روشهاي نوين آموزشي که اساس آن بر مبناي روش فعال قرار دارد، روش پازل است. اين روش براي اولين بار در سال ۱۹۷۰ ميلادي به منظور توسعه و مهارتهاي کار گروهي فراگيران توسط آرنسون ابداع گرديد. در اين روش معلم با توجه به شرايط يادگيري، محيط يادگيري مبتني بر همياري ايجاد مي کند. دانش آموزان در چنين محيطي مي توانند با همکلاسان خود به بحث و گفتگو بپردازند و به بجاي اينکه معلم مرجع اصلي باشد، همکلاسي ها به عنوان مراجع مهم و با ارزش دانش مطرح هستند. اين روش در بهبود مهارتهاي ارتباطي، ايجاد اعتماد به نفس با بحث در مورد موضوع،‌ بهبود توانايي رساندن و شفاف سازي منظور، تقويت توانايي گوش کردن، مشاهده واکنش ديگران نسبت به آنچه که گفته مي شود،‌ مخالفت بدون ايجاد مقاومت و جبهه گيري، بيان آزاد نظرات و طرح سئوالات متقابل، ارزشمند است. به طور کلي گفتگو و مباحثه، به فکر کردن، درک کردن،‌ ياد گرفتن و به خاطر آوردن کمک مي کند و همه افراد علاقه مندانه از اين شيوه بهره مي برند. هنگامي که دانش آموز احساس کند در يادگيري نقش اصلي را دارد و بازخورد مناسب از معلم دريافت کند با انگيزه بيشتري به کار ادامه مي دهد و لذت حاصل از يادگيري به عنوان يک منبع انگيزشي مي توان باعث پيشرفت تحصيلي او شود. البته با توجه به تعداد زياد شاگردان در کلاس، اجراي اين روش با برهم خوردن نظم و اشکال در کنترل کلاس توسط معلم همراه خواهد بود. لذا معلمان در اجراي اين روش به سعه صدر بيشتري نياز دارند.

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب