
توصیه هایی برای یادگیری مبتنی بر خلاقیت :
- نسبت به دانش آموزان نگرش تحقیقی داشتن به جای نگرش تقلیدی
- فراهم کردن منابع برای ایجاد مفاهیم در دانش آموزان
- اوقات را به فعالیت های فعال و آرام تقسیم کردن
- توسعه برنامه های بازدید علمی برای دانش آموزان
- ایجاد زنگ خلاقیت و نوآوری در مدارس
- تهیه امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی مناسب در مدارس
- معرفی دانش آموزان پژوهشگر و خلاق تحت عنوان دانش آموزان پژوهنده برگزیده سال
- تشویق اندیشه ها و پیشرفتهای بکر، ناب و خودانگیخته دانش آموزان توسط معلمان
- توجه ویژه به توسعه فرهنگ دانش آموزی محوری به جای معلم محوری در مدارس و دانستن اینکه معلم، راهنماست و نقش یاری دهنده و هدایتگر را ایفا می کند
- طرح سوالات هنرمندانه در کلاس توسط معلم، راهی به سوی پاسخ های خلاق گشوده می شود
- تشکیل انجمن های علمی دانش آموزان پژوهنده در مدارس
- تشریح فرایند خلاقیت و دادن اطلاعات لازم به دانش آموزان
- فراهم کردن زمینه تفکر تخیلی توسط معلمان در کلاس درس
- الزام معلمان بر فعالیتهای آزمایشگاهی برای دانش آموزان
- دانش آموزان را به محرکهای محیطی حساستر کردن
- با دانش آموزان خلاق، فکورانه و منطقی برخورد کردن
- تکالیف ناتمام دادن به دانش آموزان و حداکثر فرصت را برای اکتشاف دادن و زمینه فردیت و ابتکار را فراهم آوردن
- نسبت به دانش آموزان بیش از حد توانشان انتظار نداشته باشیم، بلکه با توجه به تفاوت های فردی از آنها انتظار داشته باشیم
- توجه دانش آموزان را به خداوند به عنوان منبع بی پایان خلاقیت و الهام بخش جلب کنیم و آنان را به استعانت از وی در حل مسائل دشوار رهنمون سازیم
- فراهم کردن زمینه پذیرش افکار مختلف و تشویق برای اظهار
- اندیشه ها و راه حل های غیر معمول برای مسائل را باید با احترام تلقی کرد و باید فرصت داد تا به طور مستقل یاد بگیرند، آزادانه فکر کنند و به اکتشاف بپردازند
- معلم باید زمینه ای فراهم کند که هم دانش آموزان تفکر نمایند و بدون نگرانی تفکرات خویش را اظهار نمایند
- ایجاد زمینه قدرت تحمل عقاید مخالف در دانش آموزان
- پرورش انتقاد سازنده در دانش آموزان
- دست آوردهای خلاق یادگیرندگان را مورد تشویق قرار دهند و در این راستا موارد زیر را رعایت کنند:
الف- نسبت به سوالهای غیرمتعارف یادگیرندگان با احترام برخورد کنید.
ب- نسبت به اندیشه ها و راه حل های غیرمتعارف یادگیرندگان با احترام برخورد کنید.
پ- به کودکان نشان دهید که اندیشه های آنها با ارزش است
ت- فرصتهایی به یادگیرندگان بدهید تا در آن به یادگیری های مورد علاقه خود بپردازند
ث- به کودکان فرصت دهید تا بدون ترس از عواقب ارزشیابی شما از کارشان به یادگیری تفکر و اکتشاف بپردازند