
با توجه به تفکر عینی کودکان، علاقه آنان به نقاشی و خیال پردازی های گسترده آنان، در تکالیف دانش آموزان کلاسهای دوم تا پنجم دبستان، از آنان می توان خواست تا دست به تهیه یک کار هنری، خواندن خلاق، نگارش خلاق، ارایه راه حل مناسب برای مسایل مطرح شده، وضوح بخشیدن به شرایط مبهم، ایده پردازی آزاد و انجام کارهای علمی- تحقیقاتی بزنند. نمونه هایی از تکالیف مورد نظر در ارتباط با دانش آموزان دبستانی در این زمینه، به قرار زیر است:
با استفاده از گلبرگ های خشک (علفهای هرز)، یک کارت پستال ابتکاری و زیبا تهیه کنید.
با استفاده از چسب، علفهای هرز و گلبرگهای خشک شده، تابلوی مادری را تهیه کنید که بچه اش را خیلی دوست دارد.
با استفاده از چسب، طلق های رنگی، گواش و پنبه، تابلویی از فصل زمستان تهیه کنید.
یک کتاب تهیه کنید. نقاشی های این کتاب باید با استفاده از تکه پارچه های اضافی، تهیه شده باشد.
کتابی درباره مادری که یک بچه اش را دوست دارد و بچه دیگرش را دوست ندارد، تهیه کنید.
یک کتاب ساده تهیه کنید. توجه داشته باشید که برای نقاشی های کتاب، تنها باید از گلبرگ ها و علفهای خشک استفاده کنید.
یک کتاب ساده تهیه کنید. موضوع کتاب ساده شما این است که چرا بعضی از پدرها با بچه هاشان بازی نمی کنند.
یک کتاب ساده در مورد ورزش مورد علاقه خودتان، رباتها (آدم آهنی ها)، هنر مورد علاقه خودتان، سفر به کره ماه و ... تهیه کنید.
یک کتاب ساده با نقاشی و برش ابتکاری با موضوع یک روز شاد زندگی من، یک روز غمگین زندگی من و ... تهیه کنید.
یک کتاب شعر ساده با عنوان آسمان پرستاره، شعر دلخواه خودم و ... تهیه کنید.
یک کتاب با عنوان آن چه بچه ها می خواهند از آن سر درآورند، روزی که کنجکاوی های من کار دستم داد، روزی که بیشتر از همه چیز یاد گرفتم، سگ گله ای که صاحبش را خیلی دوست داشت، مشاهدات روزانه یک بچه گربه، عجیبترین یا زیباترین چیزی که شما تا به حال دیده اید و ... تهیه کنید.
تکالیف تهیه یک شی خلاق با استفاده از اشیای دور ریختنی، ارایه راه حل مناسب برای یک مساله طرح شده، انجام یک کار هنری بدیع، خواندن خلاق، نوشتن خلاق، کار با اشیای انعطاف پذیر، ایده پردازی آزاد، وضوح بخشیدن به شرایط مبهم، انجام بازی های خلاق، و انجام کارهای علمی - تحقیقاتی، از دیگر تکالیف پیشنهادی هستند که می توانند به شکل فوق در آموزش های خلاق دانش آموزان دبستانی مورد توجه و استفاده قرار گیرند.