
کودکان از خلاقیت بالایی برخوردارند و در واقع با ارایه هر موضوعی به آنها، پاسخی خلاقی برای آن فراهم می آوردند، زیرا کودکان هنوز چنان وارد جامعه نشده اند که تحت تاثیر امر و نهی ها و هنجارهای اجتماعی، خلاقیت و نوآوری خویش را کنار بگذارند. از آنجا که کودکان پیش دبستان و دبستان، گرایش زیادی به نقاشی دارند، در تکالیف کودکان یاد شده، می توان حل یک مساله در جریان نقاشی را از آنان درخواست کرد. نقاشی، یکی از هنرهایی است که خاصه در دوران ابتدایی، از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. نمونه هایی از سوژه های مورد نظر در این زمینه، برای کودکان پیش دبستان و کلاس اول دبستان، به شرح ذیر است:
به یک بچه خوشحال فکر کنید. تو چرا خوشحال شده است؟ نقاشی او را بکشید. نقاشی یک بچه گنجشک باران خورده در یک هوای سرد، یک سگ گله که صاحبش را خیلی دوست دارد، بچه ای که در حال دیدن خواب خوردن چند شیرینی و بستنی خوشمزه است را بکشید. در دو صفحه، دو نقاشی تهیه کنید. نقاشی مادری که بچه اش را خیلی دوست دارد و نقاشی کودکی که مادرش را خیلی دوست دارد. دو نقاشی تهیه کنید. بچه ای که حرف مادرش را گوش می کند و بچه ای که حرف مادرش را گوش نمی کند؛ نقاشی مادری که بچه اش را دوست دارد و نقاشی مادری که بچه اش را دعوا می کند؛ نقاشی بچه ای که دوست دارد، همیشه آب بازی کند و نقاشی بچه ای که کبریت بازی را دوست دارد؛ نقاشی پدری که خسته است و حوصله بازی با بچه اش را ندارد و نقاشی پدری که با بچه اش، بیشتر وقتها بازی می کند، نقاشی یک حیوان عصبانی و نقاشی یک حیوان خوشحال؛ نقاشی یک بچه بازی گوش و نقاشی یک گربه بازی گوش؛ نقاشی یک کبوتر مهربان و فرزند بد اخلاقش، نقاشی بچه ای که در حال دیدن یک خواب شیرین است، نقاشی زندگی چند ماهی بازی گوش را بکشید.
فکر کنید در یک روز تابستانی هوا خیلی سرد شده است، نقاشی این روز را تهیه کنید؛ فکر کنید در یک روز زمستانی هوا خیلی گرم شده است، نقاشی این روز را تهیه کنید.
با تکه های پارچه یک نقاشی جالب تهیه کنید.
با علف های هرز، یک تابلوی جالب با عنوان یک باغ زیبا تهیه کنید.
با ریگ و چسب مایع، یک تابلوی زیبا تهیه کنید.