
روحيه بازي کردن، به خلاقيت و تخيل پر و بال مي دهد. بازي کردن، باعث آمادگي رواني و فيزيکي در کودکان مي شود تا براي يادگيري و پذيرش آماده شوند. در حقيقت، نيروهاي رواني و فيزيکي را براي به دست آوردن موفقيت فعال مي کند. به همين دليل روانشناسان سعي بر طراحي بازي هاي مختلف براي پيشرفت آموزشي دارند. روشهايي براي افزايش خلاقيت در کودکان به کمک بازي:
- معلم اشياء مختلفي را مطرح مي کند و دانش آموزان کاربردهاي مختلف آن را نام مي برند و در نهايت پاسخهاي بديع و خلاقانه تقويت مي گردد.
- از دانش آموزان سوالاتي پرسيده مي شود که پاسخ منحصر به فردي ندارد و پاسخهاي خلاقانه تشويق مي شود. مثال: اگر آتش سرد بود چه اتفاقي مي افتاد؟
- چند کلمه به دانش آموزان داده مي شود، سپس کودکان بايد با به کار بردن اين کلمات متن طنزي بنويسند.
- جملات نيمه تمام توسط معلم بيان مي گردد و دانش آموزان بايد آنها را با پاسخهاي خلاقانه به پايان برسانند. اگر گياهان شروع به راه رفتن بکنند.
- معلم دانش آموزان را به ۴ گروه تقسيم مي کند و آنها موظفند يک موجود تخيلي مثل موجودات فضايي را به صورت کلاژ درست کنند.
- يک موقعيت خاص توسط معلم بازگو مي شود، بعد از آن دانش آموزان با استفاده از تصويرگري ذهني موقعيت مورد نظر را ترسيم مي کنند. مثال: با کشيدن يک نقاشي نشان دهيد چگونه مي توان يک طبيعت زيبا را از بين برد؟
- معلم چند شي را نام مي برد، سپس از دانش آموزان مي خواهد آن شي را رسم کرده و تبديل به يک موجود زنده بکنند، مثال: به نظر شما تلفن شبيه چه موجودي است، آن را رسم کنيد؟
- معلم کودکان را به ۴ گروه تقسيم مي کند و داستان کوتاهي را در اختيار هر گروه قرار مي دهد. سپس از دانش آموزان مي خواهد هر کدام نقشي را پذيرفته و متن داستان را براي هم کلاسي هاي خود نمايش دهند.
- معلم از دانش آموزان مي خواهد با کمک گرفتن از نخ کاموا و گواش شکل مبهمي ايجاد کنند، سپس به کمک مداد رنگي آن را تبديل به طرح مشخصي نمايند.
- معلم از دانش آموزان مي خواهد يک جمله کوتاه يا يک ضرب المثل را يادداشت نمايند، سپس به ترتيب حاضر شوند و جمله خود را طوري به صورت پانتوميم نشان دهند که کودکان بتوانند جمله مورد نظر وي را به درستي تشخيص دهند.
- دانش آموزان در طي اين جلسه مي بايست طرحهايي را که توسط معلم نام برده مي شود، به کمک گل رس يا خميربازي بسازند.
- از دانش آموزان خواسته مي شود چهارمين کلمه اي را پيدا کنند که با سه کلمه هر پرسش مربوط باشد، مثال: موش، آبي، کلبه.