
اسباب بازي يکي از نيازهاي اساسي کودکان است و نياز فطري بچه ها را ارضا مي کند. همچنين وسيله اي است که کودک با آن شخصيت خود را از لحاظ فکري و رواني مي سازد و به آن شکل داده و آينده خود را در آن جست و جو مي کند. اسباب بازي نقش موثري در زندگي کودک دارد و جزئي از زندگي او را تشکيل مي دهد. چنانچه اين اسباب بازي ها با دقت و طبق اصول روانشناسي و اهداف آموزشي انتخاب شوند در زندگي اجتماعي و رواني و رشد فکري و تربيتي آنها بسيار موثر خواهند بود. به همين دليل روانشناسان در اين زمينه به تفصيل بحث کرده اند و بازي و اسباب بازي را در رشد فکري و تربيت قواي عقلاني کودک موثر دانسته اند. کودکان به هنگام بازي مخصوصاً با اسباب بازي هايي که جنبه فکري و آموزشي دارد بهتر مي توانند به فعاليت هاي مختلف ذهني، حرکتي و رواني بپردازند. از نظر کارشناسان عرصه تعليم و تربيت تمايل کودکان به داشتن اسباب بازي، يکي از علائم سلامت عقل، کنجکاوي و هوشياري آنان است. همچنين بازي و اسباب بازي در رشد همه جانبه کودکان موثر است. بنابراين والدين هنگام خريد اسباب بازي بايد با آگاهي و برنامه ريزي دقيق در مورد انتخاب اسباب بازي اقدام کنند تا هوش و خلاقيت را در کودک خود پرورش دهند. تحقيقات نشان داده است که ميزان اهميت والدين نسبت به معيارهاي هشت گانه انتخاب بازي به ترتيب شامل موارد زير است: اولويت اول متعلق به معيار تناسب سن کودک، اولويت دوم متعلق به معيار کاربرد اسباب بازي، اولويت سوم متعلق به معيار جنسيت کودک، اولويت چهارم متعلق به معيار ظاهر اسباب بازي، اولويت پنجم متعلق به معيار ايمني اسباب بازي، اولويت ششم متعلق به معيار تنوع اسباب بازي، اولويت هفتم متعلق به معيار قيمت اسباب بازي و اولويت هشتم و آخر متعلق به معيار فرهنگ و ارزش هاي جامعه است.