رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۶:۰۱:۱۳ ۲۰۲۴/۲۵/۰۴     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

ghese

فطرت پاک کودکان موجب مي شود که با شور و شوق زيادي به قصه ها گوش دهند و قصه گويي مثل يک جريان هواي صاف و تميز با رخنه به تار و پود روح آنها آرامش آنها را موجب شود. در واقع،‌ استفاده از قصه در مهدهاي کودک مي تواند به عنوان يک روش تدريس فعال مطرح شود،‌ که با مشارکت کودکان در آموزش، به طور مطلوب رفتارهاي مناسب و خوب را به کودکان آموزش داد و در اين خصوص کوکان با همانند سازي با قهرمانان قصه ها،‌ بسياري از رفتارهاي خوب را کسب مي کنند. کودکان با الگوبرداري و همانند سازي با رفتار قهرمانان قصه ها و قضاوت درباره رفتار خود، رفتار خودشان را اصلاح کنند و رفتارهايي را انتخاب کنند که احترام و تشويق اجتماعي را به دنيال داشته باشد. با قصه گويي مي توان رفتارهاي کودکان را در زمينه هاي احترام به ديگران،‌ شرکت در کار گروهي، ارتباطات اجتماعي موثر،‌ کنترل خشم، رعايت حقوق ديگران و ابراز علاقه و مهرباني اصلاح کرد. مي توان همانند موارد زير قصه هايي براي اصلاح رفتار کودکان تعريف کرد.
قصه براي احترام به ديگران: اين قصه در ارتباط با زندگي حيوانان مطرح مي شود. در اين قصه شيري وجود دارد که به حيوانات ديگر بي احترامي مي کند و موجبات آزار و اذيت آنها را فراهم مي کند. حيوانات ديگر تصميم مي گيرند که او را ترک کنند که با اين اقدام حيوانات، اتفاقات ناگوار متعددي در طي قصه براي شير رخ مي دهد. شير تنها با فکر کردن و کمک گرفتن از يک مورچه پير دانا علت اصلي دوري حيوانات را متوجه مي شود و از آن به بعد در اصلاح رفتار خود سعي کرده و در نهايت دوستان او به او محبت مي کنند.
قصه دوم براي کنترل خشم: اين قصه در ارتباط با زندگي پسر بچه ۶ ساله به نام رضا است. رضا در کنترل احساسات خود به ويژه خشم خود با مشکل مواجه است و با ديگر دوستان خود با پرخاشگري رفتار مي کند. اين موضوع ناراحتي دوستان او را موجب مي شود. تا اين که پسري زورگو پيدا شده و موجب ناراحتي رضا مي شود. در طي قصه با اتفاقات ديگري رضا به رفتار خود پي مي برد و مي تواند با کمک دوستان و والدين خود بر خشم خود غلبه کند.
قصه سوم شرکت در کار گروهي: اين قصه در ارتباط با زندگي حيوانات است. در اين قصه گنجشک بي انگيزه اي وجود دارد که بر اثر نداشتن علاقه به همکاري گروهي و شرکت در کارهاي گروهي با ديگر گنجشکها، بسياري از فرصت ها و موقعيتهاي مناسب رادر جهت پيشرفت و موفقيت در زندگي از دست مي دهد. همين موضوع موجب مي شود تا او از ديگر گنجشکها در لانه سازي و جمع آوري آذوقه عقب بيافتد و در زمستان با مشکلات زيادي مواجه شود. در طي قصه با اتفاقات ديگري که براي گنجشک مي افتد او به اهميت کار گروهي پي برده و از آن به بعد کارهاي خود را به طور گروهي انجام مي دهد.
قصه چهارم براي ارتباطات اجتماعي موثر: اين قصه مربوط به دو دختر ۶ ساله است که درباره احساسات دوستان خود و همچنين شيوه رفتار صحيح با آنها،‌ با يکديگر گفتگو مي کنند. آنها بهترين رفتارها را براي برقراري ارتباط انتخاب مي کنند و با يکديگر امتحان مي کنند. در اين قصه از بچه ها خواسته مي شود تا آنها اين رفتارها را نمايش دهند.
قصه پنجم براي ابراز علاقه و مهرباني و رعايت حقوق ديگران: اين قصه مربوط به دو ماهي است که در روابط خود با ديگران از هيچ قانوني پيروي نمي کنند و زندگي آنها در رابطه با ديگران برنامه خاصي ندارد. آنها علاوه بر رعايت نکردن حقوق ديگران،‌ با ديگران نيز با پرخاشگري رفتار مي کنند و نسبت به آنها هيچ مهرباني نشان نمي دهند. به همين علت ديگر ماهي ها نيز انگيزه اي براي دوستي با آنها ندارند. اين رفتارهاي  بد موجب گريزان شدن ماهي هاي ديگر از آنها مي شود. تا اينکه اين دو ماهي گرفتار يک نهنگ بزرگ مي شوند. در اين زمان ماهي هاي ديگر به کمک آنها آمده و آنها را نجات مي دهند. دو  ماهي که به رفتارهاي بد گذشته خود پي برده اند با عذرخواهي و با کمک و راهنمايي يک ماهي پير، رفتار خود را در رابطه با ديگران اصلاح مي کنند، که اين رفتار آنها موجب دوستي مجدد آنها با ديگر ماهي ها مي شود.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب