
یکی از فنون و شیوه های یادگیری، بازی ها و مسابقاتی اند که بر محور مهارت های یادگیری زبان ساخته شده است. باید توجه داشت که تفنن، تفریح و جنب و جوش و رقابت که از رموز حرکات ذهنی و فیزیکی اند در یادگیری تاثیر به سزایی دارند. در اجرای بازی ها، نوع بازی، بازیکنان، سن، جنسیت و سلیقه فرد در نظر گرفته می شود. بنابر این هر کس می تواند به نسبت سلیقه و نیاز خود آن را انتخاب نماید. بازی ها طوری طراحی می شوند که از ساده به دشوار بوده و نکته های اوج و موفقیت را در خود داشته باشند. با توجه به اینکه زبان کامپیوتر و اکثر برنامه ها به زبان انگلیسی هستند هر چه شخص با کامپیوتر بیشتر آشنا باشد و در بازی ها و انجمن های مختلف شرکت نماید، تمرین بسیار مفیدی برای پیشبرد زبان خود خواهد داشت. استفاده از بازی در کلاس درس، کودکان را وادار به حرکت و شرکت در رقابت و نتیجه گیری می نمایند. از همه مهمتر، چون اسم تمرین و درس نداشته و شرایط انضباط معمولی را دارا نیستند، بنابراین شرکت کنندگان در بازی ها به استعدادهای خود آزادانه میدان می دهند و از این رو شکوفایی بیشتری به وجود می آورند، و بی آنکه خود بدانند در مسیر یادگیری و گویایی حرکت می کنند، آنها برای پیشی گرفتن از رقیبان خود نهایت انرژی را به کار می گیرند تا برنده بازی شناخته شوند. منظور از برنده بودن بازی رسیدن به اهداف بازی است که با مهارت بخصوصی برای یادگیری زبان طرح ریزی شده اند. یکی از علل و موانع پیشرفت کودکان در یادگیری زبان خارجی، احساس خجالت و ترس از ارتکاب به اشتباه است. علل مختلف نگرانی از ندانستن و یا اشتباه سبب می شود که شاگردان ضعیف در کلاس ها گوشه گیر شده و سکوت کنند و امتحان و ارزشیابی برای آنها وحشت آور است. ولی امروزه شرکت در بازی ها کمک می کند اگر هم شده ، برای لحظه هایی این احساس ها به فراموشی سپرده شوند. از امتیازهای بزرگ بازی های کامپیوتری، فایق آمدن و کنار گذاشتن چنین عادات مضر و ترس و لرزهایی است که به یک عده مستولی می شود. فرد برنامه را خود انتخاب می نماید، می تواند از نظر صحیح یا غلط بودن آن را کنترل نماید، تکرار کند. سرعت کار و زمان استفاده از این منابع نیز به دست خود اوست. همراه با مرحله به مرحله هر درس، نتایج را می بیند و اگر اشتباهی بوده ناگزیر از تکرارمرحله قبلی است. خود این تکرارها از نظر آموزشی کمک بسیاری می کند تا مطالب در ذهن او جای ثابتی را پیدا کنند. همچنین کل برنامه خود به صورت خودآموزی در می آید که پاسخ های صحیح همانند حل المسائل در برنامه گنجانده شده است. بطور کلی بازی ها در مراحل ابتدایی اطمینان خاطر داده و در مراحل متوسط یادگیری را شتاب بخشیده و در مراحل پیشرفته الگوها به صورت ناخودآگاه تمرین و تکرار می شوند.