رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۱:۰۱:۰۶ ۲۰۲۴/۲۶/۰۴     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

sandakikodak

اولین بار در سال ۱۹۳۳ صندلی کودک طراحی وساخته شد و در سال ۱۹۶۲ اولین صندلی ایمنی کودک به معنای واقعی آن در انگلستان ساخته شد. صندلی های مذبور همانند بوستر های امروزي (صندلی ويژه ای كه براي استفاده مناسب و ايمن از كمربندهای معمول، ارتفاع محل نشيمن كودك را افزايش می دهد.) محل نشیمن کودک را در اتومبیل اصلاح می کردند تا امکان مشاهده کودک توسط والدین فراهم شود. ولی کوچکترین قابلیت حفاظتی نداشتند. اما نوزادان و کودکان به سیستم حفاظتی نیاز دارند که با شرایط بدنی و وزنی آنها سازگار بوده  و بتواند آنها را در مراحل مختلف رشد همراهی کند. در این میان کمربند ایمنی بزرگسالان، به هیچ وجه با شرایط خاص بدنی کودکان زیر ۱۴ سال انطباق ندارد. بطوریکه در رده سنی ۵ تا ۹ سال، کمربند ایمنی تنها ۱۹ درصد میزان تلفات را کاهش داده در حالیکه صندلی ایمنی کودک تا ۵۲ درصد تلفات را کاهش می دهد. در اینجا به بررسی سیستم های حفاظت جانبی مانند بالشتک های هوایی، محفظه ایمن و ضد بازتاب که باید صندلی های کودک داشته باشند، می پردازیم. این سیستم مهاری باید طوری طراحی شوند که از حرکت کودک به خارج از فضای وسیله نقلیه جلوگیری کرد و نیروهای وارده از تصادف را در بین اعضای قوی تر توزیع نماید و با استفاده از الیاف نرم، صدمات احتمالی را به حداقل برساند. سیستم حفاظتی کودک حتی زمانی که برخوردی صورت نگرفته، مانند توقف ناگهانی، انحراف از مسیر اصلی و یا باز شدن درب وسیله نقلیه، باید بتواند صدمات احتمالی را کاهش دهد.
۱- محفظه ایمن
: محفظه ایمن طوری طراحی شده است که در زمان وقوع سوانح، متراکم شود. بدین ترتیب نقطه ثقل ایمنی کودک پایین آمده و اثر چرخش آن را به سمت صندلی سرنشین جلو خنثی می نماید. با استفاده از محفظه ایمن در صندلی کودک، نقطه ثقل کاهش یافته و ثبات کودک در صندلی ایمنی تامین می شود.
۲- بالشتک هوا: کیسه هوایی جانبی می تواند با حفاظت از سر، سینه و اعضای باطنی، تلفات جانبی را در رانندگان تا ۳۷ درصد کاهش دهد.  در صندلی های کودک بالشتک هوایی به گونه ای عمل می کند که با خروج تدریجی هوا از منافذ موجود، باعث می شود انرژی برخورد مستهلک شده، در نتیجه با کاهش تدریجی سرعت ، ضربه وارده به سر کودک، از شدت آن کاسته شود.
۳- محافظ جانبی: محافظ جانبی دارای ویژگی کنترل انرژی بوده و در طرفین و لبه خارجی صندلی ایمنی کودک تعبیه می شود. محافظ جانبی با انحراف نیروهای ضربه ای، انرژی ضربه جانبی را تا ۴۵ درصد کاهش داده و همچنین حفاظت بیشتری را برای سرنشین مجاور کودک فراهم می نماید. در زمان ورود ضربه جانبی، محافظ متراکم شده و با جذب نیروهای وارده هوای محبوس را از منافذ ریز بر روی جداره، با فشار به بیرون می راند.
۴- حائل ضد بازتاب: سیستم حائل ضد بازتاب باعث می شود صندلی ایمنی کودک در هنگام تصادفات رو به جلو و رو به عقب دارای ثبات بیشتری باشد و از چرخش صندلی نوزاد و برخورد سر وی با پشتی صندلی عقب جلوگیری می کند.  حائل ضد بازتاب به صورت ال شکل، در قسمت پایه صندلی ایمنی کودک نصب شده و در تصادفات رو به جلو از پشت سر، ثبات فیزیکی کافی را در برابر چرخش صندلی ایمنی فراهم می نماید.

BOOSTER

منابع

مقاله تکنولوژي هاي نوين صندلي کودک در خودرو، نشریه راهور، دوره ۸، شماره ۱۳

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب