رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۱:۴۶:۴۵ ۲۰۲۴/۱۶/۰۴     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

  

شیوۀ اجرای کلاس معکوس ساده است. در این رویکرد، آموزش مستقیم از طریق ویدئو و یا سایر رسانه های آموزشی انجام می شود که فراگیران پیش از ورود به کلاس باید آن را انجام دهند. این جابه جایی به معلم امکان می دهد از زمان کلاس درس برای فعالیت گروهی و فردی استفاده کند. با این روش، زمان کلاس صرف بحث و گفتگو، انجام تکالیف، کاربست محتوا و مراحل بالاتر شناختی می شود. به این علت که، سطوح پایین حیطۀ شناخت یعنی دانش  و فهمیدن در خارج از کلاس درس اتفاق می افتد و رسیدن به سطوح بالاتر شناختی یعنی کاربست، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی در کلاس و با راهنمایی معلم حاصل می شود. با این روش آموزشی، یادگیرنده می تواند آنچه را که معلم پیشتر در کلاس درس با شیوۀ سخنرانی انجام می داد، پیش از ورود به کلاس تماشا کند و یا گوش کند و با ذهنی پرسشگر وارد کلاس شود. معلم در کلاس نظارت و هدایت فعالیت های یادگیری را عهده دار می شود، فعالیت هایی مانند بحث های گروهی، طرح سوال، آزمون های کوتاه مدت، حل تمرین انجام آزمایش و سایر امور در کلاس درس انجام می شود. کلاس معکوس دارای انواع متفاوتی است که عبارتند از:
۱- کلاس معکوس سنتی
در این کلاس، فراگیران فیلم های آموزشی را در منزل تماشا می کنند و تمرینها را در کلاس انجام می دهند و معلم به فراگیران در درک مطالب کمک می کند.
۲- کلاس معکوس تسلط یاب
فراگیران متناسب با سرعت خود کار می کنند وپس از تمرین با همکلاسی خود و مربی مربوطه ارزشیابی می شوند. اگر دراین ارزشیابی ۸۰ %نمره یا بیشتر را کسب کنند، می توانند وارد مرحله بعدی شوند، در غیر این صورت آنها باید مطالب را باز  خوانی کنند و دوباره آزمون دهند.
۳- کلاس معکوس آموزش به همتایان
این الگو توسط ماژور، استاد فیزیک هاروارد مطرح شد. در این الگو فراگیران در زمان کلاس، به سؤالات مفهومی به صورت فردی پاسخ می دهند، سپس سعی می کنند همتایان خود را با جواب خود قانع سازند.
۴- کلاس معکوس مسئله محور
فراگیران مسئله ای را پیدا می کنند و هنگام کشف آن مسئله، یادگیری هم اتفاق می افتد. در این حین، فیلم هایی تماشا می کنند که به فرایند کشف کمک می کنند.
۵- کلاس معکوس پرسشگرانه
این الگو بیشتر در کلاس های علوم کاربرد دارد. فراگیران فیلم کوتاهی تماشا می کنند و زمان کلاس برای درک و کشف مفهوم استفاده می شود. سپس فراگیران سعی می کنند در مورد مسایل رخ داده، صحبت کنند. تماشای فیلم برای برطرف کردن کج فهمی ها مؤثر است.

کلاس های معکوس مسئله محور و پرسشگرانه از نوع کلاس معکوسی هستند که از فراگیران انتظار نمی رود فیلمها را قبل از کلاس تماشا کنند.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب