پنج سال دبستان، از نظر تربیت جنسی، تثبیت شخصیت اخلاقی و تربیتی، دورانی مهم است. دوره فراگیری آموزش های زیربنایی و اساسی، دوره پایه گذاری عادات، دوره روابط کودک با دیگران، دوره آغاز پیدایش پاره ای از لغزش ها و انحرافات است. لذا در اسلام نسبت به تفکیک بستر، رعایت ضوابط در معاشرت، تقویت مبانی مذهبی و اخلاقی، آموزش راه و رسم صیانت از خود، دفاع از شرف و انسانیت، ایجاد عادات مناسب در خواب، استراحت، در دفع تخلیه، در پوشش و لباس و آموزش مقدمات لازم برای ورود به دنیای بلوغ، توصیه های فراوانی شده است. تربیت جنسی باید بجا و به موقع انجام شود. آموزش زودرس، شتاب زده و ناشیانه مسائل جنسی به کودکان همان اندازه آسیب زا است که اگر این آموزش ها با تاخیر، پنهان سازی و یا نادیده گرفتن همراه باشد.
روانشناسان سن ۷-۱۲ سالگی را سن نهفتگی یا اختفاء جنسی معرفی کرده اند و برنامه تربیت جنسی هم باید با این نهفتگی هماهنگ باشد و نباید اطلاعات به گونه ای باشد که باعث بیداری زودرس جنسی گردد. ولی در هر حال، کودکان قدرت فهم و درک مطالب جنسی را دارند و بد و خوب را از هم تشخیص می دهند. قدرت فهم این که چرا باید برای ورود به اتاق خصوص والدین اجازه بگیرند را دارند. باید توجه داشت که مدرسه در رابطه با تربیت جنسی، نقش مکمل را دارد و مسولیت اصلی به عهده والدین است. در مدرسه، برخی از مسائل و احکام مانند احتلام، بهتر است به صورت انفرادی مطرح شوند ولی آموزش احکامی مثل غسل، به صورت عمومی بیان شوند.
نکته ای که والدین و معلمان باید در این سنین به آن توجه کنند؛ این است که دختران از نظر جنسی نسبت به پسران آسیب پذیر تر هستند و سن بلوغ آنها از پسران پایین تر است. لذا باید از آگاهی و تعلیمات جنسی لازم برخوردار شوند.
مطالب زیر برای آموزش دختران و پسران در دوران ابتدائی باتوجه به جنسیت و سطح درک و فهم دختران و پسران توصیه می شود:
۱- مباحث مربوط به دوران بلوغ و علائم آن ( به ویژه برای دختران)
۲- احکام طهارت (بدون ذکر مستحبات و مکروهات)
۳- خلاصه ای از احکام غسل و انواع آن
۴- احکام وضو (با استفاده از تصویرها، بدون ذکر مستحبات)
۵- احکام تیمم در حد ضرورت
۶- مسائل مربوط به حجاب و اهمیتی که اسلام به رعایت حجاب، به ویژه برای دختران می دهد
۷- خلاصه ای از مسائل مربوط به محارم
۸- آگاهی از نقش جنسی و این که دختر از دختر بودن خود و پسر از پسر بودن خود احساس مباهات کند
۹- آگاهی مختصر از ساختمان و کار اعضای جنسی گیاهان و حیوانات
از عوامل بازدارنده، در مدیریت رفتارهای جنسی کودکان در مدرسه می توان به سیاست ها، منابع محدود آموزشی و ساختار فرهنگی خانواده ها بیان کرد. که باید برای رفع آنها فرهنگ در سطح سازمان و نهادها، برای تربیت جنسی در مدارس تغییر کند و دستورالعمل اجرایی مشخصی برای این آموزش ها تدوین شود. همچنین می بایست، منابع آموزشی لازم در این خصوص تامین شود و دانش و مهارت مربیان مدارس برای مدیریت رفتارهای جنسی دانش آموزان افزایش یابد.
منبع: مقاله نگاهی گذرا بر تربیت جنسی در مقاطع مختلف تحصیلی منتشر شده در فصلنامه سلامت روان