
برنامه درسی پنهان یکی از مؤلفه هایی است که به رغم اهمیت و ضرورت آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. برنامه درسی پنهان می تواند به عنوان ابزاری برای متولیان آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد تا به واسطه آن زمینه رشد و تعالی دانش آموزان مهیا شود؛ چرا که همه دانش آموزان به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر برنامه درسی پنهان هستند آنچه دانش آموز از روابطش با سایر دانش آموزان، معلمان و اولیای مدرسه می آموزد، برنامه درسی پنهان نامیده می شود. این آموخته ها که بر کیفیت یادگیری، زمان یادگیری و چگونگی انجام دادن تکالیف درسی اثر می گذارد، تحت تاثیر انتظارات و ارزشهای جامعه و معلم قرار می گیرد و در هر دانش آموزی مخفی است. مواد درسی مانند ساختار کلاس، ارزشهایی را القا می کند که معلمان و دانش آموزان به آنها توجه ندارند. در انواع تصاویر و مثالهایی که در کتاب درسی گنجانده می شود، در زبانی که به کار گرفته می شود، در تاکیدهایی که بر شخصیتهای داستانی می گردد، این ارزشها بیان می شوند. این پیامها اغلب زیاد، ظریف و موشکافانه بوده و شناسایی آنها مستلزم این است که متن مواد درسی به طور دقیق و انتقادی تحلیل شود تا انواع ارزشهای اجتماعی که در درون این مواد آشکارا بیان نشده اند، کشف شوند مدارس از طریق برنامه درسی پنهان مفاهیم اجتماعی از قبیل: ارزشها، نگرشهای فرهنگی، اعتقادات، زیباییهای موجود در زندگی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند. برنامه درسی پنهان اگر به صورت مطلوب باشد معمولا با شاخصهایی چون اعتماد، صمیمیت، داشتن روحیه علمی، روحیه انتقادپذیری روحیه پرسشگری و مشارکت جویانه و در نتیجه عملکرد تحصیلی بالا شناخته می شود. در مقابل، جو نامطلوب با شاخصهایی مثل عدم اعتماد، فاصله گیری، روحیه اطاعت و پیروی کورکورانه، گرایش به فعالیتهای انفرادی، پایین بودن اعتماد به نفس و در نتیجه عملکرد تحصیلی پایین شناخته می شود.