
ضعف در مهارتهای ریاضی، پیامدهای منفی متعددی در حیطه های تحصیلی، اجتماعی و شغلی دارد. برای مثال، با مرور نقش مهارتهای ریاضی در زندگی روزمره، پیامدهای منفی مشکلات ریاضی را به لحاظ فردی و از نظر اجتماعی مخربتر از نقص در مهارتهای خواندن برآورد کرده اند. به خصوص اینکه پیامدهای منفی مشکلات ریاضی در سالهای اولیه کودکی تا دوران بزرگسالی می تواند ادامه یابد. از جمله پیامدهای منفی ضعف در مهارتهای ریاضی، اتمام مدرسه با مهارتهای ناکافی در ریاضی، برخورداری ازفرصتهای شغلی محدود و مشاغلی با درآمد کم است. احتمال بیکاری و عدم اشتغال پایدار در افراد دارای ضعف در مهارتهای ریاضی دو برابر افراد متبحر در این حیطه است. این پیامدهای منفی زمانی مخربتر به نظر می رسند که در نظر داشته باشیم مهارتهای ریاضی به شکل روز افزونی جهت موفقیت اقتصادی و مشارکت مؤثر در جامعه ایفای نقش می کنند. آموزش سالهای قبل از مدرسه، پایه و اساس مستحکمی را برای پیشرفت تحصیلی سالهای بعدی فراهم می کند و پژوهش های مختلف نشان می دهند که مشکلات ریاضی قبل از ارائه آموزش رسمی و در دوران پیش دبستانی نیز قابل شناسایی است و ارائه برنامه مداخله ای به هنگام برای کودکان در معرض آسیب می تواند از بروز این مشکلات پیشگیری کند. گستردگی مشکلات مربوط به ریاضی سبب شده تا در کشورهای مختلف از جمله بریتانیا، استرالیا، آمریکا و نیوزلند قانون هایی با هدف بهبود روند آموزش و محتوای آموزش ریاضی در سطح پیش دبستانی تصویب شود. یکی از عوامل اثرگذار بر عملکرد ریاضی، حافظه فعال است. حافظه فعال نه تنها پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی در حیطه ریاضی است بلکه عملکرد مطلوب در حافظه فعال به عنوان یکی از پیش نیازهای اثرگذاردر آموزش ریاضی قلمداد می شود و حافظه فعال کلامی قادر به مشخص کردن دانش آموزان دارای اختلال ریاضی است و درصد قابل توجهی از افراد مبتلا به اختلال ریاضی دچار ضعف در حیطه حافظه فعال هستند. لذا برای کودکان در معرض آسیب مشکلات ریاضی باید برنامه های مداخله مناسب در گروه های کوچک و با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای به شکل بازی گونه ارائه شود تا مشکلات ریاضی کودکان حل شود.
. .