
دوره پیش دبستانی به منزله اولین تجربه آموزشی کودک، باید برنامه هایی هدفدار داشته باشد تا همه جنبه های رشد و تکامل کودک را در برگیرد. اگر اوقات کودک در مراکز پیش دبستانی صرف کارهای بی هدف و پیش بینی نشده گردد و نقطه آغاز و پایان برنامه ها معین نباشد، علاوه بر وارد آوردن آسیب های آموزشی، به جای اینکه کودک را برای آموزش آماده کند، تصور نادرستی از مدرسه در ذهن او القاء می کند. کودکان در دوره پیش از دبستانی به برنامه و محتوایی غنی نیاز دارند؛ برنامه های این دوره باید متناسب با ویژگیها و نیازهای کودکان و بر اساس اهداف مشخص طراحی شوند و همراه با نظم، پایداری و انعطاف پذیری، بر کودکان متمرکز باشند، متناسب باسطح تواناییهای کودکان باشند. باید در برنامه های مراکز پیش دبستانی به شادابی فضای بازی، رفاه مربیان، فرهنگ عمومی، طراحی مناسب محیط آموزشی تفاوتهای فردی و شرایط فرهنگی بومی کودکان و به ویژگیهای مراحل رشد و پرورش حواس گوناگون کودکان توجه کافی شود، بازی و فعالیتهای نشاط آور در اولویت باشند برنامه ها با اهداف دوره ابتدایی هماهنگ و همسو انتخاب شوند، نظارت بر مراکز بیشتر باشد، توزیع جنسیتی در پرسنل آموزشی مراکز طبق اصول مشخص صورت گیرد، فضای فیزیکی مراکز عمدتاً مناسب کارآموزشی باشد، مکانهایی جدید برای تحصیل کودکان احداث گردد، مواد آموزشی مناسب برای فعالیتهای کودکان در نظر گرفته شود و همچنین تفاوتهای فرهنگی و زبانی در دوره پیش دبستانی موردتوجه قرار گیرند.