
سالهاست که موضوع هوش و بهره هوشی به دغدغه انسان معاصر تبدیل شده است و اغلب مردم درصدد این هستند که جایگاه هوشی خود یا فرزند خود را در بین افراد جامعه پیدا کنند. از سال ۱۹۰۳میلادی که آلفرد بینه آزمون هوش یا آی کیو را به جهان معرفی کرد. بحث هوش و آزمونهای هوش تا امروز مسیر پرفرازونشیبی را پیموده است. مسئله مهمی که در طول زمان دستخوش تغییر شده این است که بینه در اصل آزمون هوش یا آی کیو را به منظور تشخیص دانش آموزان سرآمد و تیزهوش و تفکیک آنها از دیگران طراحی نکرد. هدف بینه از این کار این بود که دانش آموزانی را که نیازمند کمک های ویژه بودند تشخیص دهد. باگذشت زمان این هدف به تدریج کمرنگ شد و از آزمون هوش در مراکز آموزشی بیشتر برای تفکیک دانش آموزان سرآمد استفاده شد. با جدا کردن دانش آموزان باهوش از دانش آموزان دیگر، به جامعه این پیام داده می شد که انسانها ذاتاً یا باهوش هستند یا نیستند. پس از گذشت ۸۰ سال، با مطرح شدن نظریه هوش های چندگانه به وسیله گاردنر در سال ۱۹۸۳ امروزه دیدگاه محققین به هوش اساساً تغییر کرده یا در حال تغییر است. با توجه به این نظریه، انسانها دیگر از بالا به پایین طبقه بندی نمی شوند.
گاردنر هشت هوش یا توانایی را مطرح کرده است که در همه انسانها وجود دارد و تا پایان عمر می تواند تغییر کند و باید توجه داشت که قویتر یا ضعیفتر شدن هر یک از هوش ها تا حد بسیار زیادی به محیط پیرامون فرد بستگی دارد. همچنین تفاوت میزان هوشها در افراد به هیچ وجه به نشانه برتری یا ضعف آنها نسبت به هم نیست، بلکه تنها به نشانه ویژگیهای فردی آنهاست. هوش های چندگانه می تواند نقش زیادی در یادگیری و آموزش داشته باشد. آگاهی از نظریه هوش های چندگانه، معلمان را بر می انگیزد تا روشهای متفاوتی برای کمک به همکلاس شان بیابند. اساس نظریه هوش های چندگانه، محترم شمردن تفاوتهای افراد، تنوع فراوان روشهای یادگیری، شیوه های ارزیابی در این روشها و اثرات مختلف به جامانده از این تفاوتهاست. در نتیجه متناسب سازی آموزش و تدریس برای هر فرد از نظر نوع هوش برتر می تواند محتوا و مواد آموزشی را به شکلی به کودک ارائه دهد که توانایی پردازش بالاتری را به کار گیرد و در نهایت راحت تر آن را بیاموزد و به کار گیرد. به عبارت دیگر، در راهبردهای مبتنی بر هوش های چندگانه، برخلاف گذشته و روشهای سنتی، به تفاوتهای فردی توجه می شود و برای انواع هوش فعالیتهای یادگیری برنامه ریزی می شود، کودکان فرصت بیشتری پیدا می کنند که به روشهای مختلف موضوع را یاد بگیرند.