
در حدود ۱۰سالگی منحنی خلاقیت کودکان دچار افت می شود و این افت چنان است که دیگر بسیاری از آنان هرگز خلاقیت کودکی خود را باز نخواهندزیافت. لذا مقوله خلاقیت اهمیت بیشتری پیداکرده و ناگزیر آموزش وپرورش باید درصدد جلوگیری از مشکلات پیش رو برآید. در این راستا بسیاری از مربیان آموزشی بر این باورند که بازی های آموزشی در زمینه های مختلف از جمله یادگیری، خلاقیت و سایر مهارتها، برای ایجاد انگیزه و کسب تجربه و اطلاعات جدید مؤثر هستند. آنها اظهار می دارند که بعضی اسباب بازی ها انگیزشی هستند و باعث افزایش میل و انگیزه ها نسبت به امور در مدرسه شده و برای مشغول شدن آنها در فعالیتهای خارج از کلاس درس بسیار مفید است و این دسته از اسباب بازیها باید در امور آموزشی قرار بگیرند. به والدین نیز توصیه می شود، قبل از ورود کودک به مدرسه با استفاده از اسباب بازیهای خلاقانه با پرورش خلاقیت کودکان خود موجب موفقیت های تحصیلی کودک در مدرسه را فراهم آورند. در زمینه طراحی و تولید اسباب بازی ها باید به این نکته توجه داشت که این دسته از اسباب بازیها نباید به صورت پبچیده طراحی شوند زیرا فرصت خلاقیت را از کودکان می گیرد، بلکه باید به گونه ای ساد ه طراحی شوند که کودک خود در ساخت آن مشارکت داشته باشد که به آن ها علاوه بر بازی، فرصت خلاقیت و یادگیری دهد و نتیجه بهتری را در یادگیری برای آنها فراهم آورد. نکته مهم دیگر آنکه طراحی این اسباب بازیها باید به گونه ای باشد که از آموزش مستقیم بپرهیزد و حس کنجکاوی و خلاقیت کودک راتحریک کند. همچنین چند منظوره بودن این گروه از اسباب بازیها می تواند برای انواع مهارتها از جمله: دقت، تمرکز، یادگیری، تعامل و... کاربرد داشته باشد.