رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۲:۵۶:۵۶ ۲۰۲۵/۱۳/۰۷     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

radris

یکی از روشهاي آموزشي كه براساس رويكرد سازنده گـرا طراحـي شـده الگوي طراحي آموزشي بایبي است. ايـن روش بـراي آمـوزش موضـوعات مختلفـي اسـتفاده شـده اسـت و يكـي از پركاربردترين موارد استفادة آن در پـرورش تفكـر انتقـادي اسـت. ايـن روش ابتدا براساس اصول رشد شناختي پياژه شامل سه مرحلة كاوش، اختـراع، و كشـف بوده است و راجر بـايبي آن را بـه سـازنده گرايـي تغييـر داده اسـت. ايـن روش تـدريس پيآمدهاي يادگيري را براي دانش آموزان با سطوح شناختي متفـاوت افـزايش مـي دهـد و شامل پنج مرحله فعال سازی، اکتشاف، شرح دادن، شرح و بسط و ارزش یابی است. مرحلة اول شامل فعال كردن و درگيركردن دانش آموزان است كه شامل سـؤالي جالـب داستاني نيمه تمام و يا ارائة فعاليتي علمي است. در مرحلة دوم دانش آموزان دربارة موضـوع تفكر آزاد مي كنند و وظايفي ازقبيل مشاهده و يادداشـت بـرداري و بحـث و تبـادل نظـر را انجام مي دهند. در مرحلة سوم دانش آموزان براي فعاليتهاي خود توضـيح منطقـي ارائـه مـي دهنـد و مشاهدات خود را توصيف مي كنند. در مرحلة چهارم معلم مي تواند با ارائة مثالهاي بيشتر دانش آموزان را راهنمايي كند و دانش آموزان نيز با كمك منابع مختلف بـر اطلاعـات خـود مطالبي را اضافه مي كنند و از آنها خواسته مي شود تا از اطلاعات قبلي خود بـراي بسـط و تعميم به مفاهيم ديگر استفاده كنند. در مرحلة آخر براي ارزشيابي از گروهها خواسته مي شود گزارش كاملي از فعاليتهاي خود دراختيار گروه ديگر قرار دهند و گروهها براساس معيارهاي تعيين شده ازسوي معلم به ارزشيابي يكديگر مي پردازند.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب