
یکی از روشهاي آموزشي كه براساس رويكرد سازنده گـرا طراحـي شـده الگوي طراحي آموزشي بایبي است. ايـن روش بـراي آمـوزش موضـوعات مختلفـي اسـتفاده شـده اسـت و يكـي از پركاربردترين موارد استفادة آن در پـرورش تفكـر انتقـادي اسـت. ايـن روش ابتدا براساس اصول رشد شناختي پياژه شامل سه مرحلة كاوش، اختـراع، و كشـف بوده است و راجر بـايبي آن را بـه سـازنده گرايـي تغييـر داده اسـت. ايـن روش تـدريس پيآمدهاي يادگيري را براي دانش آموزان با سطوح شناختي متفـاوت افـزايش مـي دهـد و شامل پنج مرحله فعال سازی، اکتشاف، شرح دادن، شرح و بسط و ارزش یابی است. مرحلة اول شامل فعال كردن و درگيركردن دانش آموزان است كه شامل سـؤالي جالـب داستاني نيمه تمام و يا ارائة فعاليتي علمي است. در مرحلة دوم دانش آموزان دربارة موضـوع تفكر آزاد مي كنند و وظايفي ازقبيل مشاهده و يادداشـت بـرداري و بحـث و تبـادل نظـر را انجام مي دهند. در مرحلة سوم دانش آموزان براي فعاليتهاي خود توضـيح منطقـي ارائـه مـي دهنـد و مشاهدات خود را توصيف مي كنند. در مرحلة چهارم معلم مي تواند با ارائة مثالهاي بيشتر دانش آموزان را راهنمايي كند و دانش آموزان نيز با كمك منابع مختلف بـر اطلاعـات خـود مطالبي را اضافه مي كنند و از آنها خواسته مي شود تا از اطلاعات قبلي خود بـراي بسـط و تعميم به مفاهيم ديگر استفاده كنند. در مرحلة آخر براي ارزشيابي از گروهها خواسته مي شود گزارش كاملي از فعاليتهاي خود دراختيار گروه ديگر قرار دهند و گروهها براساس معيارهاي تعيين شده ازسوي معلم به ارزشيابي يكديگر مي پردازند.