
هرگونه داد و ستد الکترونیکی تحت عنوان تجارت الکترونیک بیان می شود که خود می تواند حالت هاي مختلفی را در بر داشته باشد .در بحث تجارت الکترونیک عواملی از قبیل برنامه هاي تحت وب، سرویس دهنده، بستر ارتباطی و دریافت کننده که عمدتاً مشتري می باشد بایستی در کنار هم قرار گیرند تا یک تجارت الکترونیک شکل گیرد و اگر آن را به صورت یک سیستم ترسیم کنیم تجارت الکترونیک که در اینجا بیشتر بحث پیرامون بررسی این امر در دنیاي اینترنت می باشد به منظور شکل گیري و سرویس دهی، نیازمند محیطی است که از طریق آن افراد مختلف بتوانند داد و ستد خود را انجام دهند. این محیط که در اینجا همان برنامه هاي تحت وب هستند خود نیازمند بستري جهت قرارگیري می باشد، حال نیاز به ارائه سرویس مطرح می گردد که خود در بر گیرنده مباحث نرم افزاري چون سیستم عامل، سرویس دهنده وب و مباحث سخت افزاري چون سرویس دهندگان و ساختار آنها می باشد اما هنوز این سیستم کامل نیست. بحث تولید و ارائه مهیا شده اند اما چگونگی ارتباط مشتریان با سیستم مشخص نیست، بستر دسترسی که بنابر مطالب مذکور، اینترنت می باشد در مفهوم انتقال مورد بررسی قرار می گیرد. وجود مشتریان هم که لازمه زنده نگه داشتن این سیستم می باشد در مفهوم دریافت جاي داده شده است. حال که تجارت الکترونیک به صورت یک سیستم در نظر گرفته شده و از مفاهیمی چون تولید، ارائه، انتقال و دریافت به عنوان قالب هایی یاد شد که هرکدام در برگیرنده عوامل این سیستم هستند پس می توانیم نتیجه بگیریم که شکل گیري و پیشرفت این سیستم در گرو همکاري درست و انسجام عوامل این مفاهیم می باشد.