
یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت، در صنعت گردشگری است و به دلیل نقش و اهمیتی که صنعت گردشگری خارجی می تواند در ابعاد مختلف از جمله ایجاد درآمدهای ارزی و افزایش تولید ناخالص داخلی، منبع درآمد برای دولت، منبع ایجاد اشتغال و بهبود خدمات اجتماعی داشته باشد. اهمیت استفاده از بستر مجازی و دنیای الکترونیکی تا آنجا پیش رفته که سال ۲۰۱۸ با نام گردشگری و تحول دیجیتالی و به عنوان شعار روز جهانی گردشگری در نظر گرفته شد. توسعه تکنولوژی های اطلاعات به تغییرات بنیادی در صنعت گردشگری منجر شده است و در این راستا اینترنت تبدیل به یک ابزار مهم در کسب و کار به ویژه در حوزه رزرواسیون اینترنتی در صنایع هتلداری گردیده است. در حقیقت اینترنت ابزاری است که بوسیله آن عرضه کنندگان خدمات هتلداری و گردشگری توانسته اند محصولات و خدمات خود را به گردشگران در هر زمان و مکان به فروش بگذارند.اینترنت به کسب و کارهای گردشگری برای کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت خدمات و کسب سود از طریق هدف قرار دادن بازارهای جدید که بدون استفاده از اینترنت قابل دست یافتن نبودند، کمک می کند. به بیان دیگر، اینترنت نقش واسطه ها در صنعت گردشگری را کاهش می دهد، زیرا از این طریق مشتریان می توانند در تعامل مستقیم با عرضه کنندگان خدمات باشند. این پدیده که عدم میانجی گری نامیده شده موجب نزدیکتر شدن به مشتریان می شود. از این طریق رزرو اینترنتی هتل صنایع هتلداری را قادر می سازد تا هزینه های خود شامل نیروی کار، چاپ، حمل و نقل و حسابداری را کاهش دهد. بنابراین اگر صنایع هتلداری و گردشگری به نحو صحیح از تجارت الکترونیک استفاده نمایند، موقعیت و نشان تجاری خود را تقویت کرده و سودآوری خود را بهبود می بخشند. به دلیل پیوستگی اطلاعات گردشگری در اینترنت با تبلیغات تورهای گردشگری، مسافران با این تبلیغات روبرو شده و به همین دلیل حیات حجم بالایی از صنعت گردشگری به تجارت الکترونیک وابسته است. استفاده از تلفن های هوشمند و تکیه درصد قابل توجهی از مردم ایران به اپلیکیشن های رزرو در مشاغل مختلف نشان دهنده تغییر ماهیت خرید از حضوری به سمت آنلاین می باشد. بررسی درصد داشتن وب سایت، امکان پرداخت آنلاین و رزرو هتل د روب سایت مربوط به هتل ها، داشتن سایت رزرواسیون آنلاین و رزرواسیون آنلاین هتل های ایران مربوط به آژانس ها نشان می دهد که زیرساخت های مورد نیاز جهت گردشگری الکترونیک در هتل ها و دفاتر خدمات مسافرتی در حال افزایش است.