
شيوع اختلال نقص توجه - بيش فعالي با توجه به جامعه مدرن امروز، زندگی های پراسترس، رژیم های غذایی مملو از مواد محرک، استراحت و تغذیه ناکافی در دوران بارداری به شدت در حال افزایش می باشد . این نوع اختلال برای بسیاری از دانش آموزان مشکلات قابل توجهی را در عملکرد تحصیلی شناختی، اجتماعی، هیجانی، رشدی و سپس در بزرگسالی برای عملکرد شغلی و خانوادگی آنها ایجاد می کند و در صورت عدم درمان، آمادگی کودک را برای پذیرش آسیب های روانی و اجتماعی در بزرگسالی افزایش می دهد. زیرا نشانه های اختلال نقص توجه - بیش فعالی، به خصوص مشکل بی توجهی تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا می کند. به علاوه در طول دهه اخیر توجه فزآینده ای به نقش آموزش حافظه کاری در دوره کودکی شده است، به طوری که مهمترین و اساسی ترین عامل موثر در توانمندی عمومی ذهن، حافظه کاری است و فرد از آن به عنوان عملکردی کلیدی و سیستمی برای نگه داشتن اطلاعات در ذهن به مدت کافی، جهت استفاده از آن در برخی از اهداف استفاده می کند. نقص در حافظه کاری به عنوان یک مکانیسم بالقوه در اختلال نقص توجه بیش فعالی در نظر گرفته می شود و عملکرد آن برای درک نوشتن، تصمیم گیری، صحبت کردن وحل مسئله ضروری است. بررسی های علمی، تاثیر بازی ها و ورزش های ریتمیک را بر عملکرد حافظه نشان داده اند و بر این نکته تاکید نموده اند که به دلیل جنبه نشاط و ریتمیک حرکات و بازی های موزون و نیز توام بودن این حرکات با موسیقی، کودکان بسیاری از مفاهیم و مضامین آموزشی و شناختی را به گونه ای تلویحی، ضمن انجام حرکت ها می آموزند. بنابر این می توان با استفاده از تمرینات ترکیبی ریتمیک و حافظه کاری به عنوان برنامه مکمل، در برنامه آموزشی کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی، فاکتورهای شناختی را در آنها تقویت نموده و در نهایت بهبود زندگی این افراد کوشید.