
به منظور طراحی و اجرای پروتکل های هوشمند مقابله با این ویروس، شرکت هایی همچون فیس بوک، گوگل، علی بابا، بایدو، هوآوی و به طور کلی دانشمندان و مهندسان داده تلاش بسیاری کرده اند. که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم.
- ابزارهای به اشتراک گذاری داده و مبارزه با اطلاعات غلط: در حوزه اطلاع رسانی، رساندن خبر معتبر دغدغه امروز صاحبان رسانه و مدیران بحران است. از این رو، شرکت های گرداننده شبکه های اجتماعی مانند تویتر و فیس بوک، با آنالیز پست های خبری و تبلیغات درباره ویروس کرونا، برای پاک سازی و ترویج خبر درست و معتبر در این شبکه ها تلاش های بسیاری کرده اند. همچنین موتورهای جست و جوگر، از جمله گوگل در فیلتر کردن نتایج درست تر در این حوزه تلاش کرده اند و حتی سرویس یوتیوب نیز در هنگام پیشنهاد ویدیو یا نمایش نتایج جست و جو میزان موثق بودن منبع را بررسی می کند.
- ابزارهای یافتن الگوی پخش بیماری: با تجزیه و تحلیل داده های شبکه های اجتماعی، روند پخش شدن ویروس در جامعه و حتی در ابعاد گسترده تر مانند جهان مشخص می شود. در همین حوزه، کسب و کارهای نوپا مانند بلودات شکل گرفته اند که به سیاست گذاران و حکمرانان کمک می کنند این الگو را بیابند. محققان و دانشمندان داده نیز این داده ها را در بستر اینترنت تجزیه و تحلیل می کنند. کشور چین نیز با استفاده از ابزار مانیتورینگی به نام کد سلامتی، یک کد به هر فرد اختصاص داده است تا مجوز عبور آنها در اجتماعات عمومی باشد. این ابزار از سویی دانش فراوانی درباره سلامتی فرد به او می دهد و از سوی دیگر با هماهنگ شدن با نرم افزارهایی مانند وی چت یا علی بابا، که در چین کاربران بسیاری دارند، در پیشگیری از شیوع بیماری موثر است.
- استفاده از الگوریتم ها به منظور پیش بینی بهنگام: برای نمونه در این حوزه، می تون به دانشگاه هاپکینز اشاره کرد که با استفاده از الگوریتمی بسیار ساده و داده های مربوط به شیوع ویروس کرونا، به منظور پیش بینی متغیرهای گوناگون این شیوع مرگ بار، همچون افراد درمان یافته و تعداد و محل شیوع ویروس تلاش های بسیاری کرده است. برای نمونه و برای پیش بینی تعداد افراد درمان شده، با استفاده از نرم افزای به نام پروفت، پیش بینی یک هفته پیش رو را با بازه اطمینان ۹۵ درصد انجام داده است. تشابه بالایی میان الگوی پیش بینی شده توسط مدل و گزارش های معالجه افراد وجود داشته است و بنابراین، این الگو توانسته به خوبی روند را شناسایی و پیش بینی دقیقی از تعداد معالجان را ارائه کند.
- تشخیص بیمار و درمان راحت تر: نمونه این حوزه، استارتاپ اینفرویژن است که با استفاده از هوش مصنوعی به دنبال راه حلی نوین برای تشخیص بیماری کروناس. در چین نیز شرکت علی بابا به یاری وزارت بهداشت این کشور آمده و الگویی با میزان خطای در حدود ۴ درصد را برای تشخیص این بیماری ارائه کرده و گامی بزرگ برای کاهش هزینه مبارزه با ویروس کرونا برداشته است. با استفاده از همین داده ها، نرم افزارهای کاربردی برای گزارش دهی به کاربران توسعه داده شده است، که فهم انبوهی از داده ها را برای کاربران ساده می کند و سبب انتقال اخبار واقعی و لحظه ای برای آگاهی بیشتر و چگونگی رعایت اصول بهداشتی برای مردم می شود.