
بطور کلي وسايل آموزشي به ابزارها و امکاناتي اطلاق مي گردد که در جريان تدريس جهت تفهيم بهتر مطالب درسي و يادگيري موثر توسط معلم و دانش آموز بکار مي روند. اين وسايل آموزش را از حالت سخنراني محض خارج مي کنند و يادگيري را با بهره گيري از حواس مختلف آسان و ممکن مي سازند. در اين شرايط شاگردان قادرند اطلاعات رفتار و مهارتهاي جديد را را درک کامل بدست آورند.
استفاده از وسايل و امکانات آموزشي گفته ها و مطالب درسي براي دانش آموزان عيني تر و ملموس تر مي شود حتي گاهي اتفاق مي افتد که آنها در هنگام مشاهده و کار با وسايل نکاتي ريز و ظريف را کشف مي کنند که براي هميشه در ذهنشان باقي مي ماند. پس هر اندازه که آنها از حواس خود بيشتر بهره بگيرند استعداد و خلاقيتشان بيشتر شکوفا مي شود ذهنشان بيشتر فعال مي شود و معلم نيز از کار خود نتيجه بهتري مي گيرد. آنچه مي شنويم فرموش مي کنم، آنچه مي بينيم به خاطر مي آورم و آنچه انجام مي دهم مي آموزم. اين سخن حکايت از اين دارد که يادگيري زماني تحقق مي يابد که دانش آموز خود مستقيما در جريان آموزش قرار گيرد و خود را در آموزش شريک و سهيم بداند وقتي دانش آموز سيمي را از يک طرف به باطري و از طرفي ديگر به لامپ وصل مي کند و با زدن کليدي لامپ روشن مي شود احساس شعف زايد الوصفي به او دست مي دهد. آنچنانکه گويي کشف مهمي انجام داده است. اين آموزش در ذهن او بيشتر ماندگار خواهد بود. البته تاکيد بر استفاده از اين وسايل هيچ گاه به معني نفي نقش معلم نيست. زيرا هيچ وسيله اي نمي تواند جايگاه اصلي و با ارزش معلم را پر کند اما وقتي معلم اين وسايل را در آموزش بکار مي برد کودکان را در فراگيري بهتر عميق و سريع تر مطالب ياري مي کند، مفاهيم درسي جذابيت بيشتري پيدا مي کند و کلاس ساکن و خاموش تبديل به کلاسي سيال و پر هياهو مي گردد.