
یكی از مشكلات موجود برای مسلمانان در صنعت گردشگری همواره این بوده است که به رغم اینکه دین اسلام افراد را ترغیب به سفر و دیدن عالم می کند، اما ساختار فرهنگی بسیاری از کشورها به گونه ای است که قوانینی بسیارمتفاوت از قوانین موجود در دین اسلام و موارد منع شده در آن دارند و اساساً قصد سفر در دیدگاه اسلام در جنبه هایی متفاوت است. با داشتن چنین اهداف و انگیزه هایی مسلمانان در بسیاری از سفرها با محدودیتهایی مواجه هستند که از آن جمله می توان به مواردی مانند یافتن غذای حلال، سرو گسترده نوشیدنیهای الكلی و اختلاط زن و مرد موجب ایجاد محدودیتهایی برای آنان اشاره کرد که این موارد موجب ایجاد محدودیت هایی در سفرهای آنان می شود، اما از سوی دیگر تعداد زیاد مسلمانان موجب ایجاد جنبش هایی در حل این مشكلات و استفاده از این بخش بازار در صنعت گردشگری شده است. ظهور برند حلال یكی از راه حل های این موضوع بود که با کمک سازمان کنفرانس اسلامی و ایجاد استانداردهایی برای آن به وجود آمد. استقبال گسترده مسلمانان از این برند و وجود مشكلات آن ها در گردشگری موجب تعریف حوزه های گردشگری اسلامی و گردشگری حلال شد. گردشگری حلال شكلی از گردشگری برای مسلمانان است که ترجیح می دهند از خدمات و امكانات و فعالیتها و محصولات سازگار با اصول اسلامی استفاده کنند .یعنی آن قسم از گردشگری که در آن مكان های پیشنهاد شده به مسلمانان منطبق بر اصول شریعت و حلال است. امروزه کشورهای مختلف هر یک با مزیتهای رقابتی خاص خود، خدمات خاصی را مخصوص دسته خاصی از مشتریان با توجه به ایدئولوژی ها و ارزش های فرهنگی و مذهبی خود ارائه می دهند تا بتوانند با جذب گردشگران مورد نظر خود از مزایای این صنعت استفاده کنند و ازاین روش برای جذب گردشگران مسلمان جهان از یكدیگرسبقت می گیرند. به همین منظور نیز برخی کشورها مانند مالزی و ترکیه و برخی کشورهای دیگر که در ورود انواع گردشگر به خصوص گردشگران مذهبی یا مسلمان پیشروهستند، ترتیبی اتخاذ کرده اند تا با جذب گردشگران مسلمان، این بخش از صنعت گردشگری کشور خود یعنی گردشگری حلال را نیز رونق دهند؛ به همین دلیل در کنار انواع فرصت هایی که برای جذب توریسم داخلی تدارک دیده اند امكاناتی را نیز برای استفاده گردشگران مسلمان فراهم کرده اند.