
امروزه، گردشگري بزرگترین و متنوع ترین صنعت دنیا محسوب می شود که به مثابه منبع اصلی درآمد و اشتغال، نقش مهمی در رشد اقتصادي کشورها دارد. صنعت گردشگري، صنعتی چندبعدي است و زیرمجموعه هاي متعددي در آن فعالیت می کنند. گردشگري پزشکی به عنوان یکی از این زیرمجموعه ها است که فعالیتی اقتصادی محسوب می گردد و موجب تبادل خدمات شده، و معرف پیوند حداقل دو بخش پزشکی و گردشگری می باشد. گردشگري پزشکی به اقدام بیمارانی که با هدف اقامت و دریافت خدمات درمانی به خارج از کشور سفر می کنند، اطلاق می شود. این صنعت به عنوان یکی از بزرگترین و سودآورترین شاخه های گردشگری در دنیا محسوب می شود و در سالهاي اخیر، رشد آن بسیار چشمگیر بوده است و تعداد زیادي از گردشگران پزشکی برای درمان، از نقاط مختلف دنیا به کشورهاي درحال توسعه سفر کرده اند. پدیده گردشگري پزشکی با ظهور اینترنت روند تسهیل سازي خدمات را طی نموده و باعث سهولت دسترسی بیماران به خدمات درمانی شده است. باوجود اینترنت، افراد می توانند اطلاعات زیادي را راجع به درمان بیماريها در کشورهاي مختلف (از نظر قیمت، کیفیت و ...) کسب کنند و سپس براي درمان خود، آگاهانه تصمیم بگیرند. وبسایت هاي تسهیل گر گردشگري پزشکی جزئی از استراتژي هاي مهم بازاریابی برای مراکز پزشکی تأمین کننده خدمات درمانی، تجهیزات، و تسهیلات پزشکی در سطح جهانی به حساب می آیند و سرمایه گذاران، بالأخص مدیران سازمانها براي جذب گردشگران پزشکی جدید از استراتژي بازاریابی وبسایت ها براي انتقال پیام خود استفاده می کنند. بدین ترتیب، گردشگران پزشکی از طریق وبسایتی اقدام به سفر پزشکی خواهند کرد که آن وبسایت تسهیل گر، بتواند اطلاعات و خدمات لازم براي یک سفر پزشکی ایمن را مهیا سازد.