
کودکانی که در بازیهای هدفدار، حرکات و هماهنگی را تجربه می کنند، تسلط و جسارت بیشتری بر فضاهای بیرونی پیدا می کنند. تمرینات حسی و حرکتی سرانجام به مهارتهای مغزی منجر می شود، مهارتهایی که قابلیت ادراک فضایی و اجتماعی کودکان را افزایش می دهد. در مورد اهمیت حرکتهای ریتمیک نیز نظریات فراوانی بیان شده است. ماریا شایب الور که از پیشگامان روش آموزش ریتمیک بود معتقد است که حرکت دروازه ای است که از طریق آن می توان به درون انسانها نگریست. حرکتهای ریتمیک ترجمان احساسهای درونی کودک اند. احساساتی که نمی توان آن را بیان کرد و تنها به وسیلۀ انجام این حرکتها قابل وصف اند. از سویی دیگر به دلیل برخورداری حرکات موزون از انواع محرکهای شنیداری، دیداری، لمسی و ... و تأکید آنها بر جنبه های شناختی، اجتماعی و روانی کودکان، این نوع بازیها تأثیرات چند جانبه ای را برای کودکان به همراه دارد و شرایطی را مهیا می کند تا هر کودکی به فراخور توانایی و استعدادش از آن بهره گیرد. عواملی چون دقت، تمرکز، توجه، تعادل، اعتماد به نفس، مشارکت در گروه، سرعت پاسخ دهی به محرکها، پرورش حواس از جمله زمینه هایی می باشند که در حرکتهای موزون رشد و توسعه می یابند. از آنجا که فعالیتهای حرکتی لذتبخش هستند و کل بدن کودک را درگیر و به او کمک می کنند تا توجه و تمرکزش را حفظ کرده و رفتارهای ناشی از تحریک محرک آنی را کنترل کند، این روش خلاق در فرآیند حرکت درمانی روی یگانگی کودک به عنوان یک ارزش، بیشتر از استعداد تمرکز دارد و کمک می کند که مفهوم خود کودک که به وسیله شکستهای مکرر آسیب دیده است، درمان شود. ریتم به ویژه در شکل موسیقی و بازی، به عنوان قسمتی از آموزش انسانها و فرهنگهای مختلف، امری مهم تلقی می شود؛ بازیهایی که محور آن حرکت است، راحت ترین و سریعترین مسیر را برای تحرک قابلیتهای مغزی کودکان فراهم می کند. به دلیل جنبه نشاط و ریتمیک حرکات و بازیهای موزون و نیز توأم بودن این حرکات با موسیقی، کودکان، بسیاری از مفاهیم و مضامین آموزشی و شناختی را به گونه تلویحی، ضمن انجام حرکتها می آموزند. از سویی دیگر، درآمیختگی این حرکات و بازیها با موسیقی، اشعار و ترانه های موزون و آهنگین بر اثربخشی این روش در کار با چنین کودکانی افزوده است. موسیقی به دلیل پیوند بسیار نزدیکی که با روح، هیجان، احساس و عواطف کودک دارد، به وجود آورنده و تقویت کننده مهارتهای ارتباطی، اجتماعی، گفتار و زبان و ... است. بعد ملودیک و آهنگین موسیقی آرامش بخش، تلطیف دهنده و نشاط آور برای کودکان دارای مشکلات یادگیری بوده و بعد ریتمیک و موزون آن ایجاد کننده نظم، هماهنگی، یکپارچگی و وحدت میان عناصر درونی، ذهنی و روانی کودک با دنیای پیرامونش است. حرکات ریتمیک آن نیز به دلیل تأثیراتی چون ایجاد توجه، تمرکز و به ویژه آگاهی بدنی که به کودکان می دهد برای درمان اختلال های کودکان مهم و ضروری به نظر می رسد. بسیاری از پژوهشگران معتقدند که آموزش بازی و حرکات ریتمیک می تواند در رفع یا کاهش مشکلات اضطرابی به ویژه اضطراب جدایی، پرخاشگری و گوشه گیری اجتماعی کودکان و بهبود تعاملات اجتماعی بسیار مؤثر باشد.