
اطلاعات و اخبار گوناگون به میزانی که در عملکرد مالی شرکت موثر است، بر قیمت بازار هر سهم تاثیر می گذارد. تصور بازار از تاثیر منفی، مثبت یا خنثی اخبار و اطلاعات بر قیمت یک سهم لحاظ می شود. اگر قیمت بازار اوراق بهادار کاملا منعکس کننده اطلاعات باشد باز هم این احتمال وجود دارد که افراد درون سازمانی بیش از افراد برون سازمانی در مورد وضعیت کیفی شرکت اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشند و بتوانند به واسطه این مزیت اطلاعات، در برابر کسب منافع بیشتر اقدام کنند. زمانی که معامله گران در بازار از وجود افراد غیرمطلع آگاه شوند مسأله گزینش نادرست افزایش می یابد در این حالت افزایش سطح عدم تقارن اطلاعاتی از طریق گسترش تفاوت دامنه پیشنهادی قیمت خرید و فروش سهام نشان داده می شود و بازارگردانها از افزایش این تفاوت برای جبران ریسک گزینش مغایر بهره می گیرند. ازجنجالی ترین و مهم ترین موضوعاتی که قدمت آن به شکل گیری اولین بازارسرمایه درشکل نوین آن (آمستردام هلند) برمی گردد، بحث دستکاری دربازارسرمایه است. موضوع دستکاری دربازارسرمایه درجهت منافع فردی همواره مطرح بوده است و شدت وضعف آن در بازارهای مختلف با توجه به تکامل و بهره مندی شان از قوانین مناسب ضددستکاری و ابزارهای نظارتی متفاوت است. انواع روشهای دستکاری اوراق بهادار، دستکاری بر مبنی اطلاعات، دستکاری بر مبنی عمل، دستکاری بر مبنای معامله است. اعمالی به غیر از معاملات را که ارزش واقعی یا ارزش درک شده دارایی ها را تحت تاثیر قرار داده و تغییر دهد، دستکاری بر مبنای عمل می نامند.