
نانوتکنولوژی یک حوزه علمی نوظهور و در ارتباط با علوم شیمی، مواد، فیزیک، داروسازی و انرژی به سرعت در حال توسعه است. با به کارگیری فناوری در مقیاس نانو خواص مختلفی از مواد مانند نوری، مغناطیسی، الکتریکی، فضایی و شیمیایی را مراقبت نمود. این خواص مراقبت شده منجر به کاربردهای جدید و مفیدی خواهد شد. در حال حاضر بازار محصولات بر مبنای فناوری نانو در سطح جهانی بیش از ۱۰۰۰میلیون میلیارد برآورد می شود. حدود ۲ میلیون پرسنل در این حوزه مشغول به کار هستند. یکی از مزیت های قرار گرفتن علوم و فناوری نانو در برنامه درسی دانش آموزان این است که آنها را قادر می سازد، ارتباطی منطقی تر بین مفاهیم علوم فیزیک، شیمی و زیست شناسی و کاربرد نانو در آن حوزه برقرار نمایند. بدین ترتیب آنها قادر خواهند بود آن علوم را با هم مقایسه کنند و نتیجه بگیرند که انسان ها در تمام دوره ها در زندگی بسته به پیشرفت علم همیشه از فناوری های مختلف استفاده کرده اند که نانوفناوری هم یکی از آنهاست. ضمن این که رشته های مطالعاتی بسیار متنوع را می توانند دنبال کننند که به آنها این امکان را خواهد داد که با کاربرد نانو فناوری جهان را تغییر دهند. به طور معمول درک دانش آموزان از سود و زیان این علوم وابسته به نوع کاربرد آن است. محصلین یاد می گیرند که منتقدانه بیندیشند، در هر موردی واقعیت ها را بررسی کنند و مزایای و معایب را بسنجند. به تازگی در بسیاری از کشورها مطالب نانوفناوری به نحوی در برنامه درسی دانش آموزان گنجانیده شده است و حتی آزمایشگاه های نانویی نیز تدارک دیده شده است.