رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۰:۲۱:۳۹ ۲۰۲۲/۰۷/۱۰     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

بسیاری از ما هنگامی که عصبی، مضطرب یا افسرده هستیم، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه به غذاهای خاصی روی می آوریم که به ما آرامش می دهند و روحیه ما را بهبود می بخشند. ارتباط بین مواد مغذی و خلق و خو از نظر علمی نیز ثابت شده است. در این اینجا به بررسی برخی مواد مغذی که می توانند بر حالات روحی تاثیر بگذارند می پردازیم:
- اسیدهای آمینه، پیامرسان های مغز
سرتونین و دوپامین میانجی های عصبی بسیار مهمی هستند که اگر میزان آنها در مغز مناسب نباشد، احتمال بروز بیماری های عصبی، مانند افسردگی، برای فرد وجود دارد. این میانجی ها از اسیدهای آمینه ساخته می شوند؛ بنابراین بدن برای ساخت آنها به اسیدهای آمینه نیاز دارد. به همین دلیل غذاهای پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی و بوقلمون که سرشار از انواع اسیدهای آمینه ضروری هستند، برای بهبود عملکرد سیستم عصبی بسیار مفید خواهند بود.
- قندها، مواد غذایی دوست داشتنی
غذای اصلی سلول های مغز ما قند است و مغز در شرایط عادی تمام انرژِی لازم برای فعالیت های روزانه خود را از قند خون تامین می کند. بنابراین بدیهی است که دریافت مقدار کافی از قندها برای عملکرد مغز ضروری است. مصرف قندها همچنین باعث تولید ترکیبات شیمایی به نام اپیات ها در بدن می شود. اپیات ها ترکیبات آرامبخشی هستند که نه تنها خاصیت ضد درد دارند، بلکه بر روحیه ما هم اثر مطلوب می گذارند.
- چربی های ضدافسردگی
چربی ها، به ویژه چربی های غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا- ۳ و امگا-۶ در ساختمان سلول های عصبی به کار می روند. به همین دلیل مصرف مقادیر مناسبی از روغن های گیاهی مایع مانند روغن ذرت، سویا و زیتون و همچنین روغن ماهی برای سلامت عملکرد سیستم عصبی ضروری است.
- ویتامین های روحیه بخش
استفاده از ویتامین های ای و ث که آنتی اکسیدان های قوی هستند در حفظ سلامت سیستم عصبی بسیار مفید هستند. کمبود ویتامین های ب۱ و ب۶ با علائمی چون گیجی، افسردگی، ضعف عضلانی و تشنج همراه است.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب