رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۱:۰۷:۴۵ ۲۰۲۴/۲۹/۰۳     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

تایرهای سواری چند استاندارد دارند. استانداردی که در کشور ما متداول است، استانداری است که ابعاد تایر را با ۳ عدد بیان می کند و به شکل کلی عدد سوم/ عدد دوم/ عدد اول روی بدنه تایر نوشته می شود. مانند ۱۶۵/۸۰/۱۳ . از راحت ترین قسمت شروع می کنیم. عدد سوم قطر رینگی را که تایر برای آن ساخته شده را بیان می کند. در کشور ما بیشتر اتومبیل ها دارای رینگ ۱۳ اینچی هستند یعنی قطر آنها ۱۳ اینچ است. البته برای پژو ۴۰۵ از رینگ ۱۴ اینچ و برای سمند از رینگ ۱۵ اینچی استفاده می کنند. امروزه در اتومبیل های مدرن از رینگ های بزرگتر مثل ۱۷ یا ۱۸ اینچی هم استفاده می شود. که باعث بهتر شدن هندلینگ یا قابلیت های حرکتی اتومبیل مثل توانایی عبور از پیچ ها با سرعت بالاتر می شود. امروزه به جزء اتومبیل های بسیار کوچک، بیشتر اتومبیل ها حتی از رینگ ۱۳ هم استفاده نمی کنند و رینگ های استفاده شده ۱۴ اینچ و بالاتر هستند که در اتومبیل های اسپرت حتی به ۱۸ اینچ هم می رسد. اتومبیل های اسپرت گروهی از اتومبیل ها هستند که هدف کارخانه سازنده از ساخت آنها در درجه اول قدرت هر چه بیشتر و هندلینگ بسیار عالی است. مثلا داشتن توان موتور بیش از ۳۰۰ اسب بخار در این اتومبیل ها امری عادی است. بر گردیم به اعداد روی تایر ماشین. عدد اول در شماره تایر، عرض تایر بر حسب میلیمتر است. پس عرض تایری با شماره ۱۷۵/۷۰/۱۳ بر این اساس ۱۷۵ میلیمتر و عرض تایری با شماره ۲۰۵/۶۰/۱۳ هم ۲۰۵ میلمتر است. در نتیجه هر چه عدد اول بزرگتر باشد، تایر پهن تر است. اما مهمترن عدد در تایر، عدد دوم است. این عدد بیانگر نست ارتفاع تایر به عرض آن است. منظور از ارتفاع تایر فاصله قسمت پایین رینگ با زمین است. یعنی وقتی که تایر در حالت عمودی روی زمین قرار دارد. هرچه عدد دوم کمتر باشد تایر اصطلاحا دیواره کوتاهتری دارد. هر چه تایر دیواره بلندتری داشته باشد، اتومبیل، سواری نرم تری می دهد، یعنی لرزه و تکان کمتری به اتاق اتومبیل و سرنشینان منتقل می شود. اما در هنگام عبور از پیچ ها کنترل کافی وجود نخواهد داشت.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب