بازيهاي رايانه اي موجب مي شود كه دانش آموزان به كاوش و تجسس بپردازند و اين مورد، موجب ارتقاء حافظه و تمركز مي شود. در اغلب بازيها دانش آموزان به انتخاب گزينه هاي مختلف، دستور دادن، هدايت كردن، جستجوي دقيق و كاوشگرانه در محيط مربوط به بازي خود مي پردازند. كه اكثر آنها در برگيرنده بحث، گفتگو، پيش بيني تصميم گيري در روي صفحه كليد است و همه اين تمرينات در ارتقاء مولفه هاي خلاقيت (مانند بسط، انعطاف پذيري، سيالي فراوان) مي شود. استفاده از بازيهاي آموزشي افزايش ميزان انگيزه و اشتياق دانش آموزان موجب ارتقاء ميزان يادگيري دانش آموزان مي شود. همچنين استفاده از بازيهاي آموزشي توسط معلمان و مربيان آموزشي مي تواند به ارتقاء نگرش استفاده از روشهاي متنوع براي تدريس مفاهيم مختلف تحصيلي و شناسايي موانع عدم انگيزه و پيشرفت اين دانش آموزان مفيد باشد. بازيهاي آموزشي يك رويكرد ابداعي و نو براي ارتقاء علاقه و يادگيري در محيطهاي آموزشي هستند. به عنوان يك مشاركت كننده فعال دانش آموز تصميم گيري مي كند، مسائل را حل مي كند و به تصميماتش واكنش نشان مي دهد. بازيهاي آموزشي به دانش آموزان كمك مي كنند تا فاصله بين نظريه و تجربه را پر كنند و منجر به كاربرد آتي مهارتهاي قانون مدار مي شود. بازيهاي رايانه اي به گونه اي هستند كه كودك از خطا و اشتباه نمي ترسد، توسط ديگران ارزيابي نمي شود. با ديگران رقابت ندارد لذا احساس آرامش مي كند و با همين وضعيت تصميم مي گيرد. بنابراين مي توان گفت كه توانايي هاي تفكر انتقادي ازجمله ارزشيابي و استدلال استقرايي دانش آموزان و نيز تمايلات تفكر انتقادي آنها بهبود مي يابد. بنابراین بايد وزارت آموزش و پرورش گروهي به نام گروه طراحي و توليد بازيهاي رايانه اي آموزشي كه متشكل از متخصصان رشته هاي تكنولوژي آموزشي، برنامه درسي، مهندسي نرم افزار،گرافيك را تشكيل دهد. به دنبال آن معلمان نيز از اين بازيها در فرايند يادگيري و آموزش استفاده كنند.
field_video