رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۸:۲۳:۲۲ ۲۰۲۵/۱۴/۰۵     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

یكي از اشكال یادگیري مشارکتي که توجه بسیاري را در سالهاي اخیر به سوی خود جلب کرده است و مبتنی بر تحلیل های روان شناسی اجتماعی می باشد، روش جیگ ساو است. جیگ ساو نوعی راهبرد یا استراتژی همکاری است که خود را از بسیاری از مشکلاتی که ممکن است گریبانگیر گروه ها باشد دور نگه می دارد. در این راهبرد یادگیري مشارکتي، دیوارهاي روش هاي تدریس سنتي از میان برداشته شده و همكاري و همیاري دانش آموزان با همدیگر در الویت قرار مي گیرد و در عین حال رقابت در کلاس درس از بین می رود و رفاقت و هم افزایی جای آن را می گیرد
مزيت الگوي جيگ ساو اين است که اگر چه نتايج حاصل از تلاش هر دانش آموز با دانش آموز ديگر متفاوت است، ولي به همه دانش آموزان با توانايي هاي متفاوت به طور يکسان مسؤوليت لازم را اعطا مي کند. در این الگو، دانش آموزان براي مطالعه یک فصل از یک کتاب درسي گروه بندي مي شوند. سپس از آن هر کدام از اعضاي گروه قسمتي از یک فصل را مطالعه مي کند و مسوول آموزش آن قسمت به سایر اعضاي گروه خود مي شود. یعني موظف هستند یادگیري هاي خود را به سایر اعضاي گروه بیاموزند. اگرچه نتایج امكان دارد تلاش هاي صورت گرفته توسط دانش آموزان براي یادگیري مطلب مربوط به خود متفاوت باشد ولي به همه دانش آموزان با توانایي هاي متفاوت مسئولیت لازم اعطا می شود. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روش جیگ ساو، نه تنها تاثیرات قابل ملاحظه اي در پیشرفت تحصیلي بچه ها دارد بلكه در کسب اعتماد به نفس و حضور موثرتر در کلاس بسیار مفید است. همچنین تاثیرات مثبت این روش در نگرشهاي فردي، مهارتها، ارزش ها و رفتارها مورد تایید قرار گرفته است.
مراحل الگوی جیگ ساو بدین ترتیب است:
مرحله اول: معرفي ساختار موضوع به دانش آموزان کلاس به طورکامل.
مرحله دوم: تحقيق دقيق و متمرکز، جفت هاي متمرکز يا گروه هاي چهار نفري بخشي راکه به آن ها محوّل شده است را مورد بررسي قرار مي دهند.
مرحله سوم: گزارش دوباره شکل دادن، دانش آموزان به گروه هاي اوليه و اصلي خود باز مي گردند و يافته هاي خود را از گروه هاي متمرکز به هم گروهي هاي خود آموزش مي دهند.
مرحله چهارم: ادغام و ارزيابي، اعضاي گروه تکه هاي مختلفي را که توسط هر عضو به تنهايي به دست آمده را به هم وصل مي کنند، به مسائل جديد مطرح شده از سوي مربّي مي پردازند تا نتيجه کار گروه ارزيابي شود.

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب