بيش فعالي از لحاظ رفتاري به صورت پرت شدن حواس از تكليف، نداشتن پشتكار، مشكل در متمركز ماندن و نامنظم بودن آشكار مي شود كه ناشي از نافرماني يا فقدان درك نيست. بيش فعالي به فعاليت حركتي بيش از حد و جنب و جوش مفرط و پرحرفي زياد اشاره دارد مثلا بالا و پائين پريدن كودك در مواقع نامناسب، يا بي قراري، ضرب گرفتن با انگشتان دست يا پاها. تكانشگري به اعمال عجولانه اشاره دارد كه به صورت لحظه اي، بدون دورانديشي روي مي دهد كه در آن امكان صدمه زدن به خود وجود دارد. براي مثال؛ پريدن به خيابان به طور ناگهاني. غالباً گزينه ي اول جهت درمان اين اختلال، دارودرماني است. دارو درماني يك درمان مؤثر در اين اختلال به حساب مي شود. پژوهش هاي فراواني اثربخشي دارودرماني را تأييد كرده اند. متيل فنيديت از ساير داروها اثربخش تر و از عوارض جانبي كمتري برخوردار است به همين دليل به عنوان داروي خط اول درمان اختلال كاستي توجه / بيش فعالي در نظر گرفته مي شود. در سالهاي اخير روشهاي درماني غيردارويي متعددي مورد استفاده قرار گرفته اند. درمان هاي ذهن آگاهي كه از طريق مراقبه، مديتشن يوگا به عنوان درمان جسمي و ذهني، هم اثربخش است و هم مقرون به صرفه هستند. در مطالعه اي كه در دانشگاه علوم پزشكي تبريز انجام شده است، آموزش خودنظم دهي و تمرينهاي تمركزي بر پيشرفت تحصيلي و كاهش علائم كودكان مبتلا به اختلال كاستي توجه و بيش فعالي اثر بخش تشخيص داده شد. همچنین تحقیقات نشان داده اند که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انشاء نویسی در دانش آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی موثر است. خود تنظیمی یعنی تعيين هدف، تكميل برنامه اي در جهت دستيابي به آن اهداف، تعهد نسبت به انجام آن برنامه و اجراي فعال برنامه و اقدامات ديگر كه در جهت بازخورد و اصلاح يا تعيين جهت انجام مي شود.
field_video