ارائه برنامه هاي آموزشي مناسب و قابل اندازه گيري براي كودكان داراي تاخير يا اختلال در حركت را مي توان جزء مهمترين عوامل جهت غني سازي محيط به حساب آورد.ارائه برنامه هاي مداخله اي براي بهبود حركات بنيادي عموما به صورت سنتي بوده است اما امروزه تحقيقات به سمت شيوه هاي مدرن تكنولوژي رفته و راهي را براي مربيان و كاردرمانها برای این کودکان با و بدون اختلال فراهم کرده است. در بین شیوه های تکنولوژی، اگزرگیم از محبوبیت بالای برخوردار است. در واقع، اگزرگيم نوعي بازي كامپيوتري است كه شركت كننده برای اجرای بازی نیاز به انجام حرکات بدنی دارد. به عبارت ديگر، اگزرگيم فناوري ابتكاري جديدي است كه در آن به ارائه يك محيط تعاملي، حركات اندام فوقاني و تحتاني به منظور شبيه سازي بر روي صفحه نمايش بازي اجرا مي گردد. نمونه اي از بازي هاي اگزرگيم كه محصول شركت مايكروسافت هست، واي فیت نام دارد. در واقع، واي فيت يك دستگاه ردياب حركت به سبك وب كم است كه حركت را در سه بعد از طريق يك دوربين و حس گرعميق تشخيص مي دهد. با وجود كينكت كنسول، از طريق حركت بازيكن، بدون نياز به دستگاه كنترل كننده عمل مي كند. توانايي سيستم هاي بازي جهت متصل شدن به اينترنت براي بازيهاي رقابتي و يا گروهي، باعث گسترش بازيهاي اگزرگيم در برنامه آموزش تربيت بدنی به صورت آنلاین شده است. با توجه به صنعتي شدن در دنياي امروزه، استفاده از بازيهاي واي فيـت باعـث يجـاد لـذت و يـادگيري مهـارتهـاي حركتـي بـه مشـابه تمرينـات سـنتي مـي شـود. فعاليتهاي بدني در اين بازي ها عبارتنـد از: تكـاليف حركتـي كـه شـامل دامنـه گسترده اي از بازخورد حسي، گستردگي هاي حركتي قابل تنظيم، سطح سرعت و دقـت، و ادغـام انواع تكاليف بصري-فضايي، شناختي و توجه می شود. تمـرين ايـن فعاليت ها اميدوار كننده است، زيرا ممكن است انگيزه كودك را در طول ورزش افزايش دهـد، و مي تواند بخشي از برنامه آموزشي كودك را شامل شود.
field_video