رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۸:۰۵:۲۸ ۲۰۲۵/۱۴/۰۵     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

مشكلاتي كه بر يادگيري رياضيات مؤثر است، منشأ دروني يا بيروني دارند. مشكلاتي كه منشأ درون فردي دارند، از ويژگيهاي فردي دانش آموزان در پردازش ذهني، يادگيري، انگيزش و نگرشها سرچشمه می گيرند، درحاليكه مشكلات برون فردي از عوامل فرهنگي، اجتماعي، آموزشي و چگونگي تدريس و برخورد معلمان اثر می پذيرد. بسياري از مشكلات درس رياضي ناشي از تعامل عوامل دروني و بيروني است كه در همايندي باهم دشواري هايي براي فرد ايجاد می كنند. اضطراب و فشار رواني جايگاه ويژه اي را در آموزش و يادگيري رياضيات مدرسه و حتّي دانشگاهي به خود اختصاص داده اند. در واقع علم رياضيات نيز از اين مشخصه عمده قرن، يعني اضطراب بی نصيب نمانده است، بلكه به دليل ويژگيهاي خاص و طبيعي اين شاخه از دانش و معرفت بشري، آسيبپ ذيري دانش آموزان را بيش از ساير شاخه هاي علوم محتمل می سازد. توجه  به اين نكته بسيار مهم است كه اضطراب رياضي بسيار فراتر از عدم علاقه به رياضيات است؛ چرا كه اضطراب موضوع پيچيده اي است كه پاسخ هاي عاطفي، رفتاري و شناختي فرد را تحت تأثير قرار می دهد. علّت اصلي اضطراب را بايد در روشهاي تدريس جستجو كرد. اضطراب رياضي پايه عصبي دارد كه مغز انسان، در ايجاد و ادامه آن نقش ايفا می كند و منجر به كاهش عملكرد مغز می شود. بنابراين، ترديد در كارآمدي كلاسهاي سنتي درس رياضي كه منجر به نگرش منفي به اين درس و ايجاد اضطراب در دانش آموزان می شود، پرداختن به روش هاي نوين تدريس رياضيات را موجه می نمايد. ازآنجا كه عمده دانش رياضي دانش آموزان، در كلاس درس كسب می شود، مهمترين عامل تأثيرگذار بر بهبود عملكرد تحصيلي دانش آموزان، روشهاي آموزشي اين درس است. رويكردهاي آموزشي فراواني در جهت بهبود عملكرد درس رياضي دانش آموزان طراحي شده است كه يكي از اين رويكردها الگوی آموزش یادگیری مغز محور است. يادگيري مغز محور با در نظر گرفتن نحوه كاركرد مغز و با كشف راههايي كه كاركرد مغز را به حداكثر می رساند، يادگيري را پشتيباني و حمايت می كند و اثرات مثبت ويژگيهاي مغزي در اثر بالا بردن عملكرد مغز بر يادگيري را نشان می دهد؛ بنابراين، اين روش عمدتاً به دنبال پيشرفت و بهبود مغز است. در کلاس های مغز محور دانش آموزان نه تنها می آموزند كه تفكّر را در فرآيند يادگيري به كارگيرند، بلكه خود فرآيند تفكّر را نيز می آموزند.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب