رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۷:۱۰:۴۲ ۲۰۲۵/۱۴/۰۵     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

مهارت در خواندن و درك مطلب، از مهمترين نيازهاي يادگيري دانش آموزان است. درك مطلب يك فرآيند شناختي پيچيده و پايه است كه تقريباً براي همه فعاليتهاي شناختي سطح بالا مانند یادگیری، استدلال، حل مسئله و تصمیم گیری لازم است. درک مطلب، توانايي خواندن متن، پردازش آن و فهم معنايش است درك مطلب خود وابسته به مهارت های دیگر از جلمه تشخیص واژگان، خواندن و شنیدین است. كودكان و نوجواناني كه در درك مطلب مشكل دارند، در ساير دروس و زمينه هاي تحصيلي نيز دچار مشكل مي شوند. یکی از راه های افزایش درک مطلب توسط دانش آموزان خلاصه کردن مطالب است. منظور از خلاصه كردن، نوشتن عبارتهاي كوتاهي است كه معرف انديشه هاي اصلي موضوع مورد مطالعه باشد. خلاصه كردن به زبان خود به گونه هاي مختلفي انجام شدني است. يك راه، آن است كه از خواننده بخواهيم تا پس از خواندن هر پاراگراف، مطلب آن را در يك سطر خلاصه كند. راه ديگر آن است كه از خواننده بخواهيم خلاصه اي از يك مطلب به گونه اي تهيه كند كه به دیگران در درک آن مطلب کمک نماید. اين روش از آنجا مؤثر است كه خلاصه كننده را مجبور مي سازد كه خلاصه اي كوتاه تهيه نمايد و به طور جدي بكوشد تا موضوعات مهم را از غيرمهم تشخیص دهد. از آنجا كه خلاصه نويسي بيانگر اين است كه شما متوجه شده ايد كه مهم ترين نكات مطلبي كه مي خوانيد چه هستند. در نتيجه اين مهارت بايد به آساني به ديگر زمينه ها هم تعميم پيدا كند. يكي ديگر از راه هاي گسترش معنايي، علامت گذاري و حاشيه نويسي است كه مجموعاً شرح نويسي نام دارد. شرح نويسي روشي است كه به وسيله آن، با گذاشتن علامت و نوشتن رمز و کلمات و عبارات بر روی متن و حاشیه کتاب، ساختمان مطلب و نکات مهم و معانی اصلی براي خواننده برجسته مي شوند و مطالب تازه به مطالب قبلاًآموخته شده ارتباط مي يابند و كلمات و عبارات بر روي متن و حاشيه كتاب، ساختمان مطلب و نكات مهم و معاني اصلي براي خواننده برجسته مي شوند و مطالب تازه به مطالب قبلاً آموخته شده ارتباط مي يابند.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب