رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۱:۳۹:۰۶ ۲۰۲۱/۰۶/۱۲     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

kamkhoni

كم خوني يكي از مشكلات بهداشت عمومي در سراسر دنيا است كه عواقب بسيار جدي بـراي سـلامت انـسان و توسـعه اقتصادي و اجتماعي دارد. واضح ترين آثار كم خوني بر سلامت مثل افزايش خطر مرگ و مير مادري و كودكي به خوبي مستند شده است. به علاوه عواقب منفي كم خوني فقر آهن بـر تكامـل شناختي و جسمي كودكان و نيـز بهـره وري در بـزرگسـالان نكته بسيار قابل توجهي مي باشـد. بديهي ست شيوع فقـر آهـن بـه مراتـب بيشتر از كم خوني فقر آهن بوده به طوريكه شيوع فقر آهن در دختران ایرانی ۳۲ تا ۵۴ درصد برآورد شده است. ذخاير ناكافي، مصرف ناكافي مـواد غـذايي حـاوي آهـن افزايش از دست دادن خون و مـشكل در آزاد شـدن آهـن از جمله علل كم خوني فقر آهن مي باشند. شيوع كم خوني فقر آهن در دختران بعد از بلوغ به دليل خونريزي ماهيانه افزايش مي يابد. اين افراد پس از ازدواج و بارداري از كمبود آهن رنج برده و نوزاداني را نيز كه به دنيا مي آورند، كـم وزن يـا نـارس بوده و ذخاير آهن كافي ندارند. همچنين كم خوني فقر آهن در دو سال اول زندگي تأثيرات جبران ناپذيري بر رشـد و تكامـل مغزي كودكان دارد و موجـب كـاهش بهـره هوشـي در آنـان مي گردد. فقر آهن و كم خوني ناشـي از آن بـازده كـاري افراد را كاهش داده و سدي در برابر توسعه ملـي مـي باشـد و درمان آن از عوامل كاهش مرگ و مير زنان باردار و همچنين بهبود رشد و نمو و افزايش بازده كاري در افراد مي باشد.
به روش‌های گوناگون می‌توان مانع از بروز برخی انواع کم خونی شد که به برخی  از آنها در زیر اشاره شده است:
- مصرف مواد خوراکی که جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد مانند آب پرتغال، توت فرنگی، کلم و یا سایر میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین ث.
- خودداری از نوشیدن قهوه و چای همراه با وعده‌های غذایی چرا که این نوشیدنی‌ها جذب آهن در بدن را دشوار می‌کند.
- کلسیم جذب آهن را مشکل می‌کند لذا برای به کار گرفتن بهترین روش برای مصرف کلسیم به میزان مناسب و کافی با پزشک متخصص مشورت گردد.

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب