الگوي جیگ ساو توسط الیوت آرنسون ابداع شده است. با این الگو دانش آموزان در بخشی از موضوعات درسی که موظف به یادگیري آن هستند، مهارت کامل به دست می آورند و سپس آموخته هاي خود را به سایر اعضاي گروه خود می آموزند. در الگوي جیگ ساو به طورمعمول، دانش آموزان براي مطالعه یک فصل از کتاب درسی گروه بندي می شوند. پس از آن هرکدام از اعضاي گروه ها یک قسمت از این فصل را مطالعه می کند و مسئول آموزش آن قسمت به سایر اعضاي گروه خود می شود. در کشورهای دیگر روش جیگ ساو نزدیک به سه دهه است که پیشینه اي موفق در ابعاد مختلف تعلیم و تربیت، ایجاد انگیزش، استقلال و افزایش یادگیري در دانش آموزان دارد و به استقلال دانش آموزان براي انجام درست تکالیف شان کمک می کند. دانش آموزانی که با یادگیري مشارکتی از نوع جیگ ساو آموزش می بینند به مسائلی از قبیل کنترل زمان، بررسی اهداف، ایجاد ارتباط بین مطالب جدید و قبلی و درك مطالب درس توجه می کنند و پیشرفت تحصیلی بالاتري کسب می کنند و به افرادي خودتنظیم تبدیل می شوند که با برنامه ریزي در جهت چگونه درس خواندن خودتنظیم بودن را از خود به نمایش می گذارند. دانش آموزان با به کارگیري این روش، سطح یادگیري خود را ارتقا داده و درعین حال به یادگیري همکلاسیهاي خود نیز کمک می کنند. دانش آموزانی که با یادگیري مشارکتی از نوع جیگ ساو آموزش می بینند، در هنگام تدریس معلم یا هنگام مطالعه سعی می کنند با کنترل زمان، بررسی اهداف، ایجاد ارتباط بین مطالب جدید و قبلی و درك مطالب درس را یاد بگیرند و اینگونه درك بیشتري از مفاهیم درسی نصیب آنان می شود. این دانش آموزان با استقلالی که در کلاس بدست آورده اند قادرند بر تکالیف خود نظارت کنند و در کنار این مشارکت ناظر خوبی براي تکالیف همکلاسی هاي خود باشند. مشارکت در حل تکالیف درسی فرصتی را براي دانش آموزان فراهم می کند که بتوانند از دانش یکدیگر بهره ببرند و با نظارت بر یکدیگر، پیشرفت تحصیلی بیشتري داشته باشند. یادگیري جیگ ساو با فراهم کردن چنین محیطی به نوعی استقلال و موفقیت را براي همه دانش آموزان در محیط آموزشی تضمین می کند.
field_video