
امروزه اکثر سرویسهای اینترنتی از بازخورد کاربران برای بهبود کیفیت سرویسدهی به آنان استفاده مینمایند. به عنوان مثال، موتورهای جستجو از اطلاعات کلیک کاربران به عنوان یک فاکتور مهم در فرآیند رتبهبندی نتایج جستجو بهره میبرند. از همینرو، برخی وب سایتها برای کسب رتبه بالاتر در بین مجموعه نتایج جستجو به انجام کلیک بر روی نتایج خود میپردازند. چون این کلیکها توسط کاربران واقعی انجام نگرفته، اصطلاحاً به آنها کلیکهای هرز گفته میشود. برای این منظور، وب سایتها معمولاً از برنامههای نرمافزاری به نام "رباتها" استفاده میکنند تا به صورت خودکار و توزیعشده به انجام این کار بپردازند. در سيستم تبليغات آنلاين، كليك هاي هرز مي تواند توسط منتشركنندگان و يا تبليغ كنندگان انجام گيرد. منتشركنندگان متقلب با انگيزة كسب درآمـد بيشـتر و همچنين تبليغ كنندگان با هدف تمام كردن بودجه تبليغات رقيب خود به اين كـار مبادرت مي ورزند. گرچه با وجود اين كليك ها، موتورهاي جستجو باز هـم بـه ازاي هر كليك، درآمد خود را كسب مي كنند اما بي توجهي به اين مسـئله در بلندمـدت موجب از بين رفتن اعتبار آنها نزد تبليغ كنندگان مي شود. بنابراين، شناسـائي ايـن نوع از كليك ها و كسر نكردن شارژ تبليغ كنندگان به ازاي آنها بسيار مهم مي باشد. هرچند مسئله كليك هاي هرز در ساير سيستم هاي آنلاين نظيـر سيسـتم هـاي توصيه گر و شبكه هاي اجتماعي كه از اطلاعات كليك كاربران در تصميم گيريهاي خود استفاده مي كنند، وجود دارد، اما در مورد موتورهاي جستجو بـه دليـل حجـم زياد كاربران و ترافيك بسيار بالاي آنها از اهميت بسزايي برخوردار است. كليك هاي هرز در موتورهاي جستجو براساس اهدافشـان بـه دو نـوع مختلـف تقسيم بندي مي شوند: ۱- كليك هاي هرز روي نتايج اصـلي موتورهـاي جسـتجو بـا هدف افزايش رتبـة يـك وب سـايت در صـفحة نتـايج و ۲- كليـك هـاي هـرز روي لينك هاي تبليغاتي موجـود در صـفحة نتـايج بـا هـدف تمـام كـردن بودجـه يـك تبليغ كنندة خاص. موتورهاي جستجو بايد صرف نظر از نوع كليك هاي هرز، آنها را شناسائي و از ترافيك كاربران نرمال تمايز دهند.